αρχική | αρχείο παραστάσεων | ο γάμος
Συνεχίζεται για 2η χρονιά η παράσταση «Γάμος» του Μάριου Ποντίκα από την Ομάδα Νάμα σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη και καλλιτεχνική επιμέλεια Γιώργου Χατζηνικολάου. Η παράσταση θα κάνει πρεμιέρα στις 11 Οκτωβρίου στην Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ.
Το έργο διαπραγματεύεται την ιστορία μας νεαρής κοπέλας που βιάζεται και ό,τι ακολουθεί είναι οι αλλεπάλληλοι «βιασμοί» της από την οικογένεια, την κοινωνία, τους εκπροσώπους της δικαιοσύνης στη δίκη του βιαστή της.
Ερμηνεύουν: Ηλίας Βαλάσης, Στέλιος Δημόπουλος, Μαρία Κάτσενου, Αθανασία Κουρκάκη, Ελωρίς Αλπανίδου
Οκτώβριος, 2024
Κεντρική Σκηνή
πρεμιέρα: Τετάρτη 11 Οκτωβρίου 2023
ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τρίτη 21:00 & Κυριακή 18:15
διάρκεια: 110 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
τιμές εισιτηρίων
Τετάρτη: 17€ (Κανονικό), 15€, (Φοιτητικό, Ανέργων, 65+), Κυριακή: 20€ (Κανονικό), 17€ (65+), 15€ (Φοιτητικό, Ανέργων)
λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου
Σε μια εποχή που εξακολουθούν να κατακλύζουν τις ειδήσεις θέματα για γυναικοκτονίες, για άνιση και προσβλητική μεταχείριση, σε μια εποχή που δίνονται ακόμη συνεχώς μάχες για το δικαίωμα των γυναικών πάνω στο σώμα τους και τον αυτονόητο σεβασμό στην ανθρώπινη ύπαρξη, το έργο συνεχίζει να μιλάει εξ ίσου καθαρά και δυνατά στους θεατές, όσο και τη στιγμή της συγγραφής του, αιχμηρό σαν ακονισμένο ξυράφι.
λίγα λόγια από τον συγγραφέα
Ένας βιασμός μπορεί να χωρέσει δε δυο αράδες εφημερίδας σαν ασήμαντη είδηση. Αν έχει ψαχνό μπορεί να γίνει ανάγνωσμα δακρύβρεχτο και εντυπωσιακό στις λεπτομέρειές του. Και στις δυο περιπτώσεις αρκούμαστε σε μιαν επιπόλαιη κριτική που αφήνει ανέπαφο το χρεοκοπημένο μοντέλο των κοινωνικών, αλλά και των ιδιωτικών σχέσεων. Η κοινωνία βλέπει το μοντέλο που κατασκεύασε να ξευτελίζεται. Το μοντέλο όμως, όχι ο άνθρωπος. Και αντιδρά με τη δέουσα υποκρισία. Κροκοδείλια δάκρυα, στεναγμοί συμπόνιας, ύμνοι για το θείο ρόλο της γυναίκας, κατάρες για το δράστη, ικανοποίηση από την τιμωρία του και όλα επανέρχονται στον κανονικό τους ρυθμό.
Ο Γάμος έχει σαν αφορμή τον βιασμό μιας κοπέλας που αυτοκτόνησε, γιατί δεν άντεχε την ντροπή. Αυτός είναι ο μύθος και στηρίζεται σε πραγματικό γεγονός. Με το έργο δεν επιχειρείται η αναπαράστασή του. Αναζητούνται οι υπεύθυνοι κατασκευαστές αυτής της ντροπής. Πολλοί από αυτούς είναι οι ίδιοι θύματα, όπως ο πατέρας και οι περισσότεροι οι επίσημοι εμπνευστές, όπως ο νομοθέτης. Όλοι χαρακτηρίζονται από παχύδερμη υποκρισία και όλοι συμφωνούν στο ξέπλυμα της ντροπής, που όμως δεν είναι ξέπλυμα, αλλά κουκούλωμα. Η τιμωρία του δράστη ξανακάνει ήρεμο τον ύπνο τους. Η κυρίαρχη ιδεολογία θα γλιτώσει άλλη μια φορά και περήφανη που τα κατάφερε θα παράγει ανεμπόδιστη τους άλλους βιασμούς. Όχι μόνο όσους ασκούνται στο σώμα, αλλά και στη σκέψη. Όχι μόνον αυτούς που φαίνονται αλλά και τους αφανείς. Κυρίως αυτούς.
Ο Μάριος Ποντίκας, μία ιδιότυπη περίπτωση του ελληνικού θεάτρου και ένας από τους πιο σημαντικούς εκπρόσωπους και ανανεωτές της νεοελληνικής δραματουργίας, αποτυπώνει με ενάργεια τις παθογένειες μιας κοινωνίας, ρίχνοντας φως σε ένα δραματουργικό σύμπαν σκοτεινό και νατουραλιστικό αλλά με ρωγμές λυρισμού που αφήνουν αχτίδες φωτός να εισέλθουν. Η προσπάθειά του επικεντρώνεται στο να μιλήσει για την ατομική ευθύνη η οποία κατ’ επέκταση γίνεται και συλλογική. Τα έργα του είναι καρπός παρατήρησης, ιδεολογικής, πολιτικής και κοινωνικής ευθύνης, ποτισμένα από ψύχραιμη σκέψη αλλά και από ευθύβολη στόχευση. (βλ σύντομο βιογραφικό πιο κάτω)
σύντομο βιογραφικό του συγγραφέα
Ο Μάριος Ποντίκας γεννήθηκε το 1942. Είναι απόφοιτος της Ανωτάτης Σχολής Οικονομικών και Εμπορικών Επιστημών της Αθήνας.
Για μεγάλο χρονικό διάστημα απασχολήθηκε στην διαφήμιση (ως κειμενογράφος – δημιουργικός συντελεστής).
Έχει διασκευάσει κείμενα της Ελληνικής Πεζογραφίας για την τηλεόραση (Χαμένη Άνοιξη του Στρ. Τσίρκα, Η αγάπη άργησε μια μέρα της Λ. Ζωγράφου, κ.α).
Έργα του έχουν παρουσιαστεί στο Θέατρο Τέχνης Καρόλου Κουν (Ο γάμος), στο Εθνικό Θέατρο (Τρομπόνι, Ορθός Λόγος, Θεατές), στο Θέατρο ΣΤΟΑ (Θεατές, Εσωτερικαί Ειδήσεις, Κοίτα τους, Ο λάκκος και η φάβα, Η πανοραμική θέα μιας νυχτερινής εργασίας, Η γυναίκα του Λωτ, έργο που παρουσιάστηκε για πρώτη φορά από τη Θεατρική Σκηνή του Α. Αντωνίου με τίτλο ΕΣΤΩ), στο Θεσσαλικό Θέατρο (Η διαθήκη, Εθνική γιορτή), στο Κρατικό Θέατρο Βορείου Ελλάδος (Η γυναίκα του Λωτ, Τρομπόνι) και σε άλλες σκηνές, μεταξύ των οποίων πολλές ερασιτεχνικές.
Έχει εκδώσει δύο συλλογές με πεζογραφήματα του (Δραπέτης γηροκομείου, Κλειδαρότρυπα και άλλες ιστορίες) αρκετά από τα οποία έχουν προ -δημοσιευθεί σε λογοτεχνικά περιοδικά.
Το 2004 παρουσιάστηκε το έργο του Ο Δολοφόνος του Λάιου και τα Κοράκια (μια απόπειρα επανα-ανάγνωσης του μύθου του Οιδίποδα και του έργου του Σοφοκλή Οιδίπους Τύραννος). Η παράσταση, σε σκηνοθεσία Γ. Αναστασάκη, ήταν παραγωγή του Θεάτρου ΣΤΟΑ, και συμμετείχε στην ΧΙΙ Διεθνή Συνάντηση Αρχαίου Δράματος στους Δελφούς – Ευρωπαϊκό Πολιτιστικό Κέντρο Δελφών. Παρουσιάστηκε επίσης από τον Θεατρικό Οργανισμό Κύπρου, σε σκηνοθεσία Λέας Μαλένη
Το δραματικό κείμενό του Η Κασσάνδρα απευθύνεται στους νεκρούς παρουσιάστηκε στη 2η Διεθνή Συνάντηση Αρχαίου Δράματος στη Σικυώνα (2006) σε ανάγνωση Θόδωρου Τερζόπουλου και το 2007 σε παράσταση στο θέατρο ΄Αττις , σε σκηνοθεσία του ίδιου.
Το 2010 συμμετείχε με κείμενά του στην εκδήλωση Θεοφαγία – Ανθρωποφαγία της Εταιρείας Μελέτης Πολιτιστικής Ετερότητας, σε συνεργασία με τον φωτογράφο Νίκο Παναγιωτόπουλο.
Τον Αύγουστο 2011 διάβασαν ο ίδιος και ο Θ. Τερζόπουλος αποσπάσματα από το νέο του έργο Χλιμίντρισμα στην 3η Διεθνή Συνάντηση Αρχαίου Δράματος στη Σικυώνα.
Το 2012 κυκλοφόρησε από τις εκδ. ΓΑΒΡΙΗΛΙΔΗΣ το βιβλίο του Ζήτω, μια ανθολόγηση διηγημάτων από παλαιότερες δημοσιεύσεις τους, και το Κουταμάρες (και μια εξυπνάδα).
συντελεστές
Ελένη Σκότη
Γιώργος Χατζηνικολάου
Μαρία Αναματερού
Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Στέλιος Γιαννουλάκης
Φαίδρα Αγγελάκη
Στέφανος Κοσμίδης
Γιάννης Κ. Τσίγκας
Δανάη Γκουντκίδου
Μαριάννα Παπάκη
Νώντας Δουζίνας
διανομή
Ηλίας Βαλάσης
Μαρία Κάτσενου
Στέλιος Δημόπουλος
Αθανασία Κουρκάκη
Ελωρίς Αλπανίδου
Αφέντρα
Ελένη Σκότη
Θεάτρου ως καθηγήτρια Υποκριτικής. Σήμερα διδάσκει στο Studio Νάμα, στο θέατρο Επί Κολωνώ. To 1996 ίδρυσε με τον Γιώργο Χατζηνικολάου την Ομάδα Νάμα την οποία στέγασαν το 2000 στο θέατρο Επί Κολωνώ. Έχει σκηνοθετήσει έργα των Μαρζ Γκάλγκχερ, Άρα Γουάτσον, Λεν Τζέκινς, Τζόυς Κάρολ Όουτς, Λέοναρντ Μέλφι, Ντέηβιντ Μάμετ, Ερίκ Μπογκοσιάν, Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, Σαμ Σέπαρντ, Ντάνιελ Μακ Άιβορ, Λέοναρντ Μέλφι, Γρηγορίου Ξενόπουλου, Τζων Πάτρικ Σένλεϋ, Γκιγιέρμο Έρας, Μάριο Βάργκας Λιόσα, Ματίας Άντερσον, Έιβερι Κόρμαν, Σέρχιο Μπλάνκο, Τέρενς Ράτινγκαν, Χάρολντ Πίντερ, Ντων Κινγκ, Τένεσι Ουίλιαμς, Αυγούστου Στρίντμπεργκ, Γιάννη Τσίρου, Λέοντος Τολστόι, Μάρτιν ΜακΝτόνα, Μορίς Πάνιτς, Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, Νταβίντ Ντεσόλα. Για τις σκηνοθεσίες της έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία όπως το 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας του περιοδικού Αθηνόραμα για την παράσταση Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια. Για τις σκηνοθεσίες της έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία όπως το 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας του περιοδικού Αθηνόραμα για την παράσταση Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, 3ο Βραβείο σκηνοθεσίας από το Αθηνόραμα και 1ο Βραβείο από το All4fun για τον Άγριο σπόρο του Γιάννη Τσίρου, 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας για την παράσταση Η βασίλισσα της ομορφιάς του Μ.Μακντόνα.
Γιώργος Χατζηνικολάου
Μαρία Αναματερού
Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Στέλιος Γιαννουλάκης
Φαίδρα Αγγελάκη
Στέφανος Κοσμίδης
Ιωάννης Κ. Τσίγκας
Δανάη Γκουτκίδου
Μαριάννα Παπάκη
Νώντας Δουζίνας
Ηλίας Βαλάσης
Πήρε μέρος στις εξής παραστάσεις: Αυτοσχεδιάζοντας σε σκην. Ε. Τσολακίδης (2010 – 2015), Τρεις αδερφές του Α. Τσέχωφ σε σκην. Ε. Τσολακίδης, Παγκάκι σε κείμενο/ σκηνοθεσία Ηλία Βαλάση (Δημοτικό Θέατρο Βέροιας, 2012), Πουπουλένιος του Μ. ΜακΝτόνα σε σκηνοθεσία του ίδιου (Δημοτικό Θέατρο Βέροιας, 2013), Παγκάκι σε κείμενο/σκηνοθεσία Ηλία Βαλάση (Α΄ θέση στο Bob festival στο Bios, 2012), Λάσσυ του Α. Φλουράκη, σκην. Χ. Χριστοφή (Επί Κολωνώ και στο Μπιπ, 2014 – 2015), Post Hamlet. διασκευή από το έργο του Σαίξπηρ, σκην. Στέλλα Μαρή, (Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, 2013), Toilet Stories σε σκην. Ε. Σκότη (Επί Κολωνώ), Υπερσιβηρικός του Λ. Λάμι, σκην. Β. Χατζοπούλου (Ανω¬τάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2013 – 2014), Άγριος Σπόρος του Γ. Τσίρου από την Ομάδα Νάμα, σκην. Ε. Σκότη, (Επί Κολωνώ, 2015-2019), Αξύριστα πηγούνια του Γ. Τσίρου, σκην. Γ. Παλούμπης, (Μικρό Χορν, 2019 – σήμερα), Εγώ δεν είμαι ο Μάνθος Μανδηλάκης σε κείμενο/σκηνοθεσία της Βίλια Χατζοπούλου (Θέατρο Άλφα, 2022).
Άλλες συμμετοχές ως ηθοποιός: For a better life (μικρού μήκους, σκην. Pedram Vossoughi, 2012), Οι απόκληροι της γέφυρας Καλατράβα (μικρού μήκους, σκην. Δημήτρης Πανάκης, 2014), Γενέθλια (πολυβραβευμένη σε Ελλάδα και εξωτερικό μικρού μήκους, σκην. Δημήτρης Κατσιμίρης, 2016), Success Story (μεγάλου μήκους, σκην. Ν. Περράκης, 2017), Πίσω από τις Θυμωνιές (μεγάλου μήκους, σκην. Ασημίνα Προέδρου, 2021), Meetings (1ο βραβείο ανδρικού ρόλου, μικρού μήκους ταινία, σκην. Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης, 2021).