Rottweiler | 1ος χρόνος

του Γκιγιέρμο Έρας από την Ομάδα Νάμα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη

Η Ομάδα Νάμα ανεβάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την παράσταση «Rottweiler» στη Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ.

Πρόκειται για ένα κοινωνικοπολιτικό έργο ωμού ρεαλισμού με μαύρο χιούμορ και στοιχεία ψυχολογικού θρίλερ του Ισπανού Γκιγιέρμο Έρας σε διασκευή της Ομάδας Νάμα και των συντελεστών της παράστασης.

Ερμηνεύουν: Δημήτρης Λάλος, Γιάννης Ράμος, Δημήτρης Καπετανάκος, Γιάννης Τρίμμης, Δημήτρης Καταλειφός (επί οθόνης), Ιωάννα Τζώρα (επί οθόνης), Δάφνη Λαρούνη (φωνή)

Μάρτιος, 2025

Κεντρική Σκηνή

πρεμιέρα: Σάββατο 27 Δεκεμβρίου 2008

ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21:15, Κυριακή στις 19:00

διάρκεια: 80 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

τιμές εισιτηρίων
22 € κανονικό, 15 € μειωμένο, 13,5 € φοιτητικό

λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου

Ο Χάιμε, ένας ανερχόμενος και αδίστακτος δημοσιογράφος, στη μάχη για τηλεθέαση, αρπάζει μιαν ευκαιρία να δημιουργήσει σάλο γύρω από την εκπομπή του. Κλείνει μια συνέντευξη με τον Ροτβάιλερ, ένα νεοναζί σκίνχεντ που τελευταία έχει απασχολήσει την κοινή γνώμη με τις προκλητικές δηλώσεις και τις βίαιες πράξεις του. Η συνέντευξη αυτή θα πραγματοποιηθεί στο στέκι των σκίνχεντ σε μια υποβαθμισμένη περιοχή της Μαδρίτης ώστε η αίσθηση επικινδυνότητας να εξασφαλίσει το ενδιαφέρον των τηλεθεατών. Ο αριβισμός του και ο τηλεοπτικός κιτρινισμός της εκπομπής του θα αντιπαρατεθούν με τη νοσηρότητα των απόψεων και πρακτικών των ακροδεξιών σκίνχεντ δημιουργώντας μια έκρυθμη κατάσταση. Στην κόψη του ξυραφιού οι ιθύνοντες του καναλιού με το πρόσχημα της αντικειμενικής πληροφόρησης και της «ορθής πολιτικά» πρακτικής θα διαχειριστούν πλάνα σοκ για να πετύχουν τηλεθέαση.

Το κοινωνικό-πολιτικό αυτό έργο υπονομεύει το παγιωμένο σύστημα τηλεόραση-παθητικός τηλεθεατής σχολιάζοντας ταυτόχρονα τις ακραίες κοινωνικές παθογένειες του ρατσισμού και εθνικισμού που στην εποχή μας φουντώνουν λόγω του μεταναστευτικού κύματος.

λίγα λόγια από την σκηνοθέτιδα

Ανέκαθεν με προσέλκυαν έργα τα οποία πραγματεύονται πολιτικά και κοινωνικά ζητήματα καθώς έχω την ισχυρή πεποίθηση ότι το θέατρο μπορεί να συμβάλλει ζωτικά στη διαδικασία της κατανόηση και επίλυσης θεμάτων που απασχολούν τη σύγχρονη παγκόσμια κοινότητα δίχως μάλιστα να αποκτά διδακτικό χαρακτήρα.

Η πολύμηνη δουλειά μας πάνω στο κείμενο του Guillermo Heras, «Rottweiler», ήταν πρόκληση και έρευνα. Ως Ομάδα Νάμα εμπνευστήκαμε από το έργο τόσο, ώστε, με την έγκριση του συγγραφέα, επιχειρήσαμε να το διευρύνουμε θεματικά επεμβαίνοντας στο αρχικό κείμενο δίνοντας έμφαση στην ανάπτυξη των χαρακτήρων και της πλοκής.  Κάναμε επίσης μια απόπειρα να φωτίσουμε εκείνα τα στοιχεία του έργου που είχαν περισσότερο παγκόσμιο παρά τοπικό χαρακτήρα, στη συγκεκριμένη περίπτωση ισπανικό.

Οι δυο βασικοί άξονες του «Rottweiler» παραπέμπουν ουσιαστικά σε δυο πολύ σημαντικά κοινωνικοπολιτικά ζητήματα. Το πρώτο είναι η άνοδος του ρατσισμού στις χώρες της Ευρώπης και πως αυτός τροφοδοτείται από την εισροή μεταναστών στις εκάστοτε κοινωνίες. Το δεύτερο αποτελεί ένα σχόλιο για το πως η τηλεόραση, στον αγώνα δρόμου για υψηλή θεαματικότητα εκμεταλλεύεται την επικαιρότητα με τρόπο τέτοιο ώστε συχνά οι πληροφορίες να παρουσιάζονται επιλεκτικά αλλοιώνοντας έτσι τα γεγονότα με στόχο να εξυπηρετούνται οικονομικά συμφέροντα και οι τηλεοπτικοί σταθμοί να μένουν ικανοποιημένοι.

Ο Guillermo Heras επιλέγει να παρουσιάσει τους δυο αυτούς άξονες με τη μορφή δυο κόσμων. Ο ένας κατοικείται από τον Ροτβάιλερ, ένα νεοναζί σκίνχεντ που θέλει να προπαγανδίσει την ιδεολογία του στην τηλεόραση και ο άλλος από τον Χάιμε, έναν αδίστακτα φιλόδοξο δημοσιογράφο που δεν διστάζει να φτάσει στα άκρα προκειμένου να πετύχει την κορυφή. Οι δυο αυτοί κόσμοι συναντιούνται και τελικά συγκρούονται αφήνοντας στο πέρασμα τους αίμα.

Το έργο έχει τραγική και απαισιόδοξη κατάληξη με εμφανή την απόπειρα του συγγραφέα αφενός να μας προειδοποιήσει για τους κινδύνους που φέρει κάθε μορφή εξτρεμισμού αφετέρου να σχολιάσει τη δύναμη των ΜΜΕ να μας επηρεάζουν και σε πολλές περιπτώσεις να μας χειραγωγούν. Μας φέρνει τέλος αντιμέτωπους με την ευθραυστότητα του κοινωνικού μας συστήματος, αλλά και με την ανάγκη να αφουγκραστούμε την κραυγή αφύπνισης, αρχικά μεμονωμένα ως άτομα και στη συνέχεια ομαδικά,  συντονισμένοι σε μια κοινή προσπάθεια. 

Ελένη Σκότη

σύντομο βιογραφικό του συγγραφέα

Ένας από τους σημαντικότερους ανθρώπους του θεάτρου αλλά και του χορού της σημερινής Ισπανίας. Γεννήθηκε το 1952 στη Μαδρίτη. Σπόυδασε υποκριτική στο Real Escuela Superior de Arte Dramatico y Danza και Δημοσιογραφία-Εικόνα στο Τμήμα Επιστημών της Πληροφορίας του Πανεπιστημίου Complutense της Μαδρίτης.

Από το 1974 ως το 1983 εργάστηκε ως ηθοποιός και σκηνοθέτης του θιάσου Tabano.

Από το 1984 ως το 1993 υπήρξε διευθυντής του Εθνικού Κέντρου Νέων Σκηνικών Τάσεων (Centro National de Nuevas Tendencias Escenicas) και από το 1993 μέχρι σήμερα είναι διευθυντής της Μόστρας ισπανικού θεάτρου σύγχρονων συγγραφέων του Αλικάντε και παράλληλα συντονστής του προγράμματος IBEROESCENA (για το ισπανόφωνο θέατρο) από το 2006, καθηγητής στο Τμήμα Χορού του πανεπιστημίου Complutense της Μαδρίτης και του Πανεπιστημίου Carlos III επίσης της Μαδρίτης, μέλος του Διεθνούς Συμβουλίου Χορού από το 2006 κλπ.

Έχει σκηνοθετήσει περισσότερες από 80 παραστάσεις θεάτρου των μεγαλύτερων κλασσικών και σύγχρονων συγγραφέων, καθώς επίσης και παραστάσεις χορού, όπερας και άλλων θεαμάτων (θέατρο δρόμου) στην Ευρώπη και τη Λατινική Αμερική.

Είναι επίσης συγγραφέας πάνω από 30 θεατρικών έργων και αρθρογραφεί τακτικά σε πολλά περιοδικά.

Έχει τιμηθεί με πολλά βραβεία ως σκηνοθέτης, π.χ Εθνικό Βραβείο Θεάτρου της Ισπανίας (1994), Βραβείο Ένωσης Κριτικών της Βαλένθια. Έχει συμμετάσχει σε πλήθος συνεδρίων και έχει παραδώσει μαθήματα σκηνοθεσίας σε Πανεπιστήμια όλων σχεδόν των χωρών της Λατινικής Αμερικής και της Ευρώπης αλλά και μαθήματα θεωρίας του θεάτρου.

Το έργο του, «Rottweiler» γράφτηκε το 2001 και έκανε πρεμιέρα το 2004 στο θέατρο Cuarta Pared της Μαδρίτης σε σκηνοθεσία Ραούλ-Μιγκέλ Γκολνθάλεθ. Είναι η πρώτη φορά που μεταφράζεται και παρουσιάζεται εκτός Ισπανίας.

συντελεστές

Ελένη Σκότη
Σκηνοθέτιδα
Γιώργος Χατζηνικολάου

Σκηνικά – Κουστούμια

Μαρία Χατζηεμμανουήλ

Μετάφραση

Βασίλης Κλωτσοτήρας

Φωτισμοί

Μάριος Στρόφαλης

Μουσική

Δάφνη Λαρούνη

Βοηθός Σκηνοθέτη

διανομή

Δημήτρης Λάλος

Ροτβάιλερ ή Αντόνιο (σκίνχετ)

Ιωάννα Τζώρα

Επί οθόνης

Γιάννης Ράμος

Χάιμε (δημοσιογράφος)

Δάφνη Λαρούνη

Φωνή

Δημήτρης Καταλειφός

Επί οθόνης

κριτικές