Linda

της Penelope Skinner από την Ομάδα Νάμα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη

Η Ομάδα Νάμα ανεβάζει στο Επί Κολωνώ στις 23 Οκτωβρίου και για πρώτη φορά στην Ελλάδα, την παράσταση «Linda» της Βρετανίδας συγγραφέως Penelope Skinner, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη.

Η «Linda» πρωτοπαρουσιάστηκε το 2015 στο Royal Court Theater του Λονδίνου και απέσπασε το βραβείο Berwin Lee ενώ επιλέχθηκε και ως υποψήφιο για το βραβείο Susan Smith Blackburn. Η παράσταση επαναλήφθηκε με επιτυχία στη Νέα Υόρκη και σε πολλές άλλες θεατρικές σκηνές της Ευρώπης και της Αμερικής.

Ερμηνεύουν: Κατερίνα Λέχου, Άλκης Κούρκουλος (επί οθόνης), Μιχάλης Μαρκάτης, Νεφέλη Κουρή, Εριέττα Μανούρη, Βασίλης Καζής, Μαριέλα Δουμπού

Μάρτιος, 2025

Κεντρική Σκηνή

πρεμιέρα: Τετάρτη 23 Οκτωβρίου 2024

ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη 20:00, Πέμπτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21:15, Κυριακή 18:15

διάρκεια: 120 λεπτά

τιμές εισιτηρίων

Σάββατο & Κυριακή:
Α Ζώνη 22€ (Κανονικό), 19€ (Φοιτητικό, Ανέργων, +70)
Β Ζώνη 20€ (Κανονικό), 17€ (Φοιτητικό, Ανέργων, +70)
Γ Ζώνη 17€ (Κανονικό)
ΑΜΕΑ (67%) & συνοδός 16€

Τετάρτη έως Παρασκευή:
Α Ζώνη 20€ (Κανονικό), 17€ (Φοιτητικό, Ανέργων, +70)
Β Ζώνη 18€ (Κανονικό), 16€ (Φοιτητικό, Ανέργων, +70)
Γ Ζώνη 16€ (Κανονικό)
ΑΜΕΑ (67%) & συνοδός 16€

* Για τα εισιτήρια ΑμεΑ είναι απαραίτητη η επικοινωνία με το ταμείο του θεάτρου
** Ισχύουν ειδικές τιμές για ομαδικές κρατήσεις

λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου

«Βραβευμένη για τις δράσεις μου στην επιχείρηση χωρίς καν να έχω βγάλει πανεπιστήμιο. Μητέρα δύο παιδιών. Με έναν υπέροχο σύζυγο. Που ξέρω να αλλάζω λάστιχο, που έχω δικό μου σπίτι, που όλοι θαυμάζουν την μαγειρική μου και που μπορώ να φοράω το ίδιο νούμερο ρούχα όπως πριν από 15 χρόνια. Τα κατάφερα. Έφτασα πλέον στην κορυφή!».

Λόγια της Λίντα Γουάιλντ, μίας πετυχημένης γυναίκας, που πιστεύει ότι έχει κατακτήσει την κορυφή και ότι αυτή θα της ανήκει στο διηνεκές. Κι όμως το έργο της Skinner δεν αποτελεί ένα successstory. Πρόκειται για την ιστορία της εκκωφαντικής πτώσης μιας σύγχρονης τραγικής ηρωίδας.

Η Skinner με γραφή αιχμηρή, με σατιρικό βρετανικό χιούμορ και με μια πλοκή με χαρακτηριστικά θρίλερ, δεν εστιάζει μόνο στις δυσκολίες μίας γυναίκας να πετύχει και να επιβιώσει. Στις δυσκολίες δηλαδή που ορθώνουνο σεξισμός, τα ταμπού της ηλικίας, της ομορφιάς, της οικονομικής ανεξαρτησίας. Συνέθεσε ένα έργο που αφορά όλους όσοι προσπαθούν να ανταποκριθούν στις κοινωνικές επιταγές και να βρουν την «ευτυχία» μέσα σε μια αμείλικτη πραγματικότητα. Ένα σύμπαν όπου οι άνθρωποι αντιμετωπίζονται σαν εξαρτήματα μιας απάνθρωπης παραγωγικής διαδικασίας και όπου θα αντικατασταθούν όταν αρχίσουν να «παλιώνουν». Είναι μια κραυγή αγωνίας για τους ανθρώπους που μεγαλώνοντας γίνονται αόρατοι, χάνουν τη δύναμη της φωνής τους και συνειδητοποιούν τον χαμένο χρόνο αλλά και τη ματαιότητα της διαδρομής τους.

έγραψαν για το έργο

Αντικατοπτρισμοί
της Κατερίνας Δημητρακοπούλου, Θεατρολόγος – Υποψήφια Διδάκτωρ του τμήματος Θεατρικών Σπουδών ΕΚΠΑ

Στην ιστοσελίδα του Royal Court Theater είναι αναρτημένο ένα podcast με τη συνέντευξη της Penelope Skinner στον Simon Stephens₁. Στο εισαγωγικό του σημείωμα ο Stephens αναφέρει: «Η εμπειρία της παρακολούθησης ενός θεατρικού έργου, που μοιάζει κατά κάποιο τρόπο να “μιλάει” άμεσα ή να συντονίζεται με έναν τρόπο που μοιάζει αφοπλιστικά προσωπικός, έχει οδηγήσει πολλούς θεατρικούς συγγραφείς στο να γράψουν για πρώτη φορά. Έτσι συνέβη και με την Πενέλοπε Σκίννερ, η οποία, το 2004, ξαφνιάστηκε και συγκινήθηκε τόσο πολύ από το When You Cure Me του Jack Thorne, στο θέατρο Bush, ώστε, έχοντας περάσει χρόνια γράφοντας “τα πρώτα κεφάλαια μυθιστορημάτων, κακών ποιημάτων και ενός ημερολόγιου”, όπως λέει η ίδια, άρχισε να γράφει το πρώτο της θεατρικό έργο. Το έργο που έγραψε ήταν το Fucked». Ο Stephens αναφέρει ότι γνώρισε για πρώτη φορά τη γραφή της, όταν είδε το νουάρ θεατρικό της The Sound of Heavy Rain – ένα θεατρικό έργο με ανθρωπιά και θάρρος όπως επισημαίνει – το 2012.
Ο Stephens στέκεται ιδιαίτερα στο έργο της Λίντα που θεωρεί ότι είναι ένας δυναμικός και εύγλωττος προβληματισμός για τη γήρανση, ιδιαίτερα των γυναικών. Το συγκεκριμένο έργο είναι το πιο αγαπημένο του από τα έργα της Σκίννερ μέχρι σήμερα, καθώς η ηρωίδα χαρακτηρίζεται από αξιοσημείωτη αυτοπεποίθηση, και απελευθερώνει τον θυμό της χωρίς να υπολογίσει τις συνέπειες. Κλείνοντας το εισαγωγικό του σημείωμα επισημαίνει: «Σε μια συναρπαστική περίοδο για τις νέες γυναίκες συγγραφείς, η Σκίννερ έχει χαρακτηριστεί από την εφημερίδα Independent ως “η κορυφαία νεαρή φεμινίστρια συγγραφέας της Βρετανίας”. Κατά τη γνώμη μου, είναι μία συγγραφέας με συμπόνια, διαπεραστικό και ειλικρινές χιούμορ»₂.
Για τη Λίντα, διαβάζουμε στην ιστοσελίδα του Royal Court Theater: «Η Λίντα Γουάιλντ έχει αφιερώσει τη ζωή της στην αλλαγή του κόσμου. Κέρδισε βραβεία για τις προσπάθειές της, την ίδια στιγμή που εργάστηκε σκληρά για να γίνει μια μητέρα παράδειγμα προς μίμηση και μια ανεξάρτητη, στοργική σύζυγος. Τώρα, στα 55, φαίνεται να τα έχει όλα. Αλλά η Λίντα δεν είναι ικανοποιημένη. Είναι μια γυναίκα στην ακμή της και ξεκινά το πιο φιλόδοξο σχέδιό της μέχρι σήμερα. Αλλά κάτω από την επιφάνεια, οι ρωγμές αρχίζουν να εμφανίζονται.»₃

Η υπόθεση του έργου αφορά στην πτώση της επιτυχημένης στον χώρο της ομορφιάς Λίντα, η οποία θέλει να υποστηρίξει τις γυναίκες αυτής της ηλικίας και άνω, ενώ ο ιδιοκτήτης της επιχείρησης έχει αντίθετη άποψη. Για εκείνον τα πάντα είναι κέρδος, και έτσι επιλέγει τη νεαρή Έιμυ για να αναλάβει την προώθηση του νέου προϊόντος. Η Λίντα συνειδητοποιεί ότι είναι αόρατη όχι μόνο στον χώρο εργασίας της, αλλά και στο σπίτι, τόσο για τις κόρες της, όσο και για τον σύζυγό της. Για δέκα χρόνια η δύναμη του διαδικτυακού εκφοβισμού που υπέστη η μεγαλύτερη κόρη της Άλις, έχει αποδεκατίσει το εύθραυστο εγώ της, την έχει κάνει να χάσει τον προσανατολισμό της, την επιθυμία να δημιουργήσει, να πετύχει κάτι. Σε αντίθεση με τη μητέρα της, λαχταρά να είναι αόρατη και το επιζητά.
Η Λίντα βιώνει σοβαρή κρίση ταυτότητας και το μόνο που την απασχολεί είναι να μη χάσει τα κεκτημένα. Η σκληρή πραγματικότητα δεν της αφήνει και πολλά περιθώρια. Δίνει τη μάχη της, παλεύει με κάθε τρόπο να μείνει στην πρώτη γραμμή, αλλά η εταιρία έχει άλλες φιλοδοξίες. Αρνείται να υποκύψει στην κοινωνική προκατάληψη και την απώλεια της δύναμής της, επαναστατεί ενάντια σε ολόκληρο το ήθος της εταιρείας της. Στην τελευταία σκηνή της Πρώτης πράξης, το αιχμηρό και δυναμικό γράψιμο της Skinner είναι να στα καλύτερά του.₄

Αξιοσημείωτη είναι η συγκεκριμένη επιλογή της Σκίννερ να είναι το ίδιο πρόσωπο, η Έιμι, που κατέστρεψε τα όνειρα της Άλις και οδηγεί και τη Λίντα στην καταστροφή. Κόρη και μητέρα «σπαράσσονται» από μία φιλόδοξη και ανήθικη νεαρή γυναίκα.
Η Σκίννερ τελειώνει το έργο με μια αναδρομή δέκα χρόνια νωρίτερα, λίγο πριν δημοσιευτούν οι φωτογραφίες της Άλις, τη στιγμή της βράβευσής της για μια επιτυχημένη καμπάνια ομορφιάς. Τελειώνει την ομιλία της υποστηρίζοντας πόσο σπουδαίο θα είναι το μέλλον για τις γυναίκες. Ωστόσο, όπως το Top Girls (1982) της Caryl Churchill, το έργο προτείνει την ίδια ειρωνική τοποθέτηση σχετικά με τον μελλοντικό ρόλο των γυναικών στην κοινωνία και τις περιορισμένες δυνατότητές τους για πρόοδο. Σαφώς, η Σκίννερ υποδεικνύει ότι υπάρχει ακόμη πολύς δρόμος για τις γυναίκες, ειδικά όταν το μεγαλύτερο εμπόδιο για την επιτυχία μιας γυναίκας είναι μία άλλη γυναίκα. Μία νεαρή γυναίκα, επιθυμητή, φιλόδοξη, που ξέρει να χειρίζεται ανθρώπους και καταστάσεις για να ανέβει όσο πιο ψηλά γίνεται στην ιεραρχία. Μία νέα γυναίκα, η οποία στην προκειμένη περίπτωση, αντιγράφει την πορεία της Λίντα χωρίς δισταγμό. Θέλει να πετύχει και εκείνη όσα έχει καταφέρει η Λίντα Γουάιλντ, αλλά χωρίς θυσίες. Η Έιμι χρησιμοποιεί κάθε θεμιτό και αθέμιτο μέσο για να πραγματοποιήσει τους στόχους της, χωρίς να λαμβάνει υπόψη της τις συνέπειες. Δεν της περνάει ούτε φευγαλέα από το μυαλό ότι σε λιγότερο από πέντε χρόνια, μπορεί να βιώσει την ίδια αντιμετώπιση από τον εργοδότη της.
Η Σκίννερ σε συνέντευξή της για το νέο της θεατρικό έργο Lyonesse, που ανέβηκε τον Δεκέμβριο του 2023 στο Harold Pinter Theatre, αναφέρει δεν πιστεύει ότι έχουν αλλάξει και πολλά μετά το #MeToo. Αναφέρει, επίσης, ότι ένα θεατρικό έργο είναι σαν ένα παζλ. Εάν τα κομμάτια έχουν κοπεί λάθος στην αρχή, δεν θα καταφέρεις να το ολοκληρώσεις. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι είτε να το εγκαταλείψεις είτε να ξαναρχίσεις₅. Παραφράζοντας αυτά τα λόγια, στην περίπτωση των Λίντα, Έιμι, Άλις θα πρέπει να αναλογίζεσαι κατά καιρούς τα θέλω σου, στους στόχους σου, τα όνειρά σου. Πάντα θα βρίσκεσαι στο σταυροδρόμι ποιον δρόμο να ακολουθήσεις, τι θυσίες είσαι διατεθειμένη να κάνεις.
Ο τίτλος του άρθρου Αντικατοπτρισμοί προέκυψε αυθόρμητα, καθώς σκεφτόμουν τις ζωές των ηρωίδων και πως επαναλαμβάνεται η ιστορία, πως επηρεάζει το παρελθόν, το παρόν και το μέλλον. Η μητέρα της Λίντα αυτοκτονεί όταν εκείνη ήταν μικρό παιδί, με συνέπεια να μην γνωρίσει τη μητρική αγάπη, να μην γνωρίσει την αγκαλιά της συγχώρεσης, της υποστήριξης, της ενθάρρυνσης. Η Λίντα κάνει αυτό που νομίζει καλύτερο για τις κόρες της, προσφέροντας στέγη και τροφή, αλλά αδυνατεί να εκφράσει αισθήματα που δεν έχει βιώσει. Αφήνει την Άλις να τα βγάλει πέρα μόνη της και όταν ήρθε η στιγμή να γίνουν μία γροθιά, μητέρα και κόρη, για να αντιμετωπίσουν τη γυναίκα, Έιμι, που κατέστρεψε το μέλλον και την καριέρα τους, στέκονται απέναντι η μία στην άλλη. Η Λίντα επιλέγει την αυτοχειρία, αλλά και πάλι δεν είναι σίγουρο ότι θα φτάσει έως το τέλος. Ακόμα και οι σιωπές του έργου υπονοούν κάτι. Ίσως να υπονοούν τη ρωγμή, ίσως να είναι το ράγισμα που προετοιμάζει το έδαφος για να γίνει θρύψαλα μία φίνα πορσελάνη. Και καθώς η δυναμική Λίντα Γουάιλντ αρχίζει να αντιλαμβάνεται τι της συμβαίνει και τι συμβαίνει πραγματικά γύρω της, η ζωή της γίνεται κομμάτια και θρύψαλα.

Παραπομπές:
1. Θεατρικός συγγραφέας, μέλος της καλλιτεχνικής ομάδας του Lyric Theatre και συνεργάτης του Royal Court. Πηγή:http://essentialdrama.com/playwrights/simonstephens/ και https://royalcourttheatre.com/cast/simon-stephens/
2. https://royalcourttheatre.com/podcast/s2-ep11-penelope-skinner-talks-simon-stephens/ ανάκτηση 20-09-2024.
3. https://royalcourttheatre.com/whats-on/linda/ ανάκτηση 20-09-2024.
4. Boles William C., Linda by Penelope Skinner https://journals.openedition.org/miranda/9420/ ανάκτηση 20-09-2024.
5. https://www.thestage.co.uk/features/penelope-skinner-it-doesnt-feel-as-if-enough-has-changed-since-metoo-lyonesse-harold-pinter-theatre

σύντομο βιογραφικό της συγγραφέως

Η Penelope Skinner (1978), μία από τις πιο ενδιαφέρουσες φωνές της βρετανικής δραματουργίας που έχει χαρακτηριστεί από τον Τύπο ως η πιο σημαντική φεμινίστρια συγγραφέας της γενιάς της, έγινε γνωστή με το έργο της Fucked που παρουσιάστηκε το 2008 στο Φεστιβάλ του Εδιμβούργου. Στη συνέχεια τα έργα της γνώρισαν μεγάλη επιτυχία στις σκηνές του Λονδίνου και του εξωτερικού ενώ το 2011 τιμήθηκε με το βραβείο Evening Standard Award για τον πιο υποσχόμενο συγγραφέα. Είναι επίσης διακεκριμένη σεναριογράφος.

συντελεστές

Ελένη Σκότη
Σκηνοθέτιδα
Γιώργος Χατζηνικολάου
Μετάφραση – Σκηνικά – Συνεργάτης σκηνοθεσίας – Φωτογραφίες παράστασης
Μαρία Αναματερού
Κοστούμια – Διεύθυνση παραγωγής
Αντώνης Παναγιωτόπου-λος

Φωτισμοί

Αντώνης Παπακωνσταντί-νου

Μουσική & Sound design

Πάτροκλος Σκαφίδας

Φωτογραφίες concept

Γιώργος Μπελεγρής

Τρέιλερ Παράστασης

Βάλια Ιωαννίδου

Βοηθός σκηνοθέτιδας

Ιωάννης Κ. Τσίγκας
Σχεδιασμός οπτικής ταυτότητας
Ελωρίς Αλπανίδου

Βοηθός σκηνοθέτιδας

Μαριάννα Παπάκη
Επικοινωνία παράστασης
Ελένη Μελιγκάρη

Βοηθός σκηνοθέτιδας

Νώντας Δουζίνας
Επικοινωνία παράστασης
Ελεωνόρα Κατσού

Βοηθός ενδυματολόγου

διανομή

Βασίλης Καζής
Μαριέλα Δουμπού

κριτικές

Κριτική θεάτρου: «Linda» της Ελένης Σκότη

Προβλέψιμη αλλά επίκαιρη η παράσταση «Linda», την οποία σκηνοθετεί η Ελένη Σκότη, για το στημένο...

Linda | Κριτική Θεάτρου

«Σίγουρα θα κριθεί. Αλλά αυτό που επιδιώκω εγώ είναι να προβάλλω και τις θετικές προθέσεις της,...

Είδαμε την παράσταση «Λίντα» και καταλάβαμε γιατί γίνεται sold out

Ένα εξαιρετικό έργο, που καταπιάνεται με την πτώση μιας 55χρονης γυναίκας, επαγγελματικά και...

Κριτική «Linda»

Σαν σε μια σύγχρονη, θηλυκή εκδοχή του «Θανάτου του εμποράκου», η Πενέλοπι Σκίνερ γράφει για μια...

«LINDA» | Κριτική

Η Λίντα Γουάιλντ, στα πενηνταπέντε της, φαίνεται να έχει κατακτήσει όλα όσα ονειρευόταν: μια...

Κριτική Θεάτρου | “Linda” στο Θέατρο επί Κολωνώ

Κριτική από τον Γιώργο Παπαγιαννάκη για την παράσταση του έργου «Linda» της Penelope Skinner, που...

Linda | Κριτική

Για πρώτη φορά, για το ελληνικό κοινό, ανεβάζει η ομάδα Νάμα σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη το...

σχετικά νέα

Οι πολλαπλές μεταβάσεις του Μιχάλη Μαρκάτη

Ο Μιχάλης Μαρκάτης, γνώριμη αλλά και μυστηριώδης υποκριτική περσόνα, κάνει τη δική του μετάβαση...

Εριέττα Μανούρη: Πέντε πράγματα που έμαθε από τη “Linda”

#1 Το "Linda” είναι ένα καθαρόαιμα γυναικείο έργο Η "Linda" είναι μια ιστορία ολικής κατάρρευσης...

Κατερίνα Λέχου: ” Δεν σκηνοθετώ τη ζωή μου τη ζω”

Η "Linda” της Πενέλοπε Σκίνερ είναι ένα έργο μόνο για γυναίκες; Η "Linda”, αν και γράφτηκε το...

Μαριέλα Δουμπού, τι σημαίνει η «Linda» για εσένα;

Αυτά και άλλα πολλά θα μάθουμε από τη Μαριέλα και την ομάδα Νάμα κάθε Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή,...