La Chunga

του Mario Vargas Liosa από την Ομάδα Νάμα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη

Από 11 Φεβρουαρίου 2010 στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου Επί Κολωνώ

Το «La Chunga», γραμμένο το 1985, είναι το τέταρτο από τα οχτώ θεατρικά έργα του περουβιανού συγγραφέα Μάριο Βάργκας Λιόσα. Πρόκειται για ένα κοινωνικό έργο με ρεαλιστική απόδοση χαρακτήρων που κινείται στα πλαίσια του μαγικού ρεαλισμού. Οι ήρωές του, καθώς και κάποια στοιχεία της ιστορίας τους, προϋπάρχουν σε κάποια από τα γνωστά μυθιστορήματά του («Το Πράσινο Σπίτι», «Ο Λιτούμα στις Άνδεις», «Το Παλιοκόριτσο» κ.ά.). Το έργο «La Chunga» ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα.

Ερμηνεύουν: Καρυοφιλλιά Καραμπέτη, Δημήτρης Λάλος, Στάθης Σταμουλακάτος, Δημήτρης Καπετανάκος, Γιάννης Λεάκος, Ηλιάνα Μαυρομάτη, Ισίδωρος Πάτερος

Φεβρουάριος, 2025

Κεντρική Σκηνή

πρεμιέρα: 11 Φεβρουαρίου 2010

ημέρες & ώρες παραστάσεων:

Τετάρτη έως Σάββατο 21:15, Σάββατο λαϊκή απογευματινή 18:15, Κυριακή 19:00

διάρκεια: 90 λεπτά

τιμές εισιτηρίων:

22,00 € κανονικό
18,00 € λαϊκή απογευματινή Σαββάτου
18,00 € μειωμένο-φοιτητικό
15,00 € μειωμένο-φοιτητικό κάθε Τετάρτη, Πέμπτη & λαϊκή απογευματινή Σαββάτου 

λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου

Το έργο διαδραματίζεται σε ένα περιθωριακό καφενείο μιας παραγκούπολης της Πιούρα το 1945. Ήρωες η ιδιοκτήτρια, η Τσούνγκα, μια προσωπικότητα αινιγματική, καθώς και τέσσερις θαμώνες που πίνουν και παίζουν ζάρια. Ο ένας τους, ο Χοσεφίνο, φέρνει μαζί του ένα ελκυστικό κορίτσι, τη Μέτσε, που γίνεται το αντικείμενο του πόθου όλων, και μόλις τα ζάρια τον φέρουν σε δύσκολη θέση, δεν θα διστάσει, εκπλήσσοντας την παρέα του, να τη «δανείσει» στην Τσούνγκα έναντι ενός ποσού που θα του επιτρέψει να συνεχίσει τον τζόγο. Η Τσούνγκα θα την πάρει μαζί της και η κοπέλα θα εξαφανιστεί. Στη δεύτερη πράξη οι άντρες, έναν χρόνο μετά, θυμούνται το γεγονός και προσπαθούν ο καθένας να δώσει τη δική του εκδοχή, κινούμενη μεταξύ πραγματικότητας και φαντασίας, για την τύχη της Μέτσε και το ρόλο της Τσούνγκα.

σκηνοθετικό σημείωμα

Η γη του Περού διακρίνεται για τις εντυπωσιακές αντιθέσεις της. Η ζούγκλα καλύπτει την ενδοχώρα που εκτείνεται ανατολικά της κορδιλιέρας των Άνδεων, μόνιμοι παγετώνες καλύπτουν τους ορεινούς όγκους της, ενώ έρημος απλώνεται σε όλη την έκταση από την κορδιλιέρα μέχρι την ΒΔ ακτή. Η ύπαρξη των γεωφυσικών αυτών αντιθετικών στοιχείων, που έχει επιδράσει στην ιστορία της χώρας και στις λαϊκές παραδόσεις της, έχει αναμφισβήτητα οξύνει την ικανότητα του Μάριο Βάργκας Λιόσα να συνθέτει πολλά διαφορετικά επίπεδα και μορφές πραγματικότητας, τόσο μέσα από αυτό που ονομάζουμε «πραγματικό κόσμο» όσο και από τον κόσμο του ονείρου και της φαντασίας.
Στο έργο του «La Chunga» βλέπει κανείς την εναγώνια προσπάθεια των ανθρώπων μιας μικρής πόλης στην άκρη της ερήμου, της Πιούρα, να επιβιώσουν. Στην πόλη αυτή συναντούμε σε ένα συνοικιακό μπαρ μια παρέα περιθωριακών αντρών οι οποίοι κάτω από το παγερό και φαινομενικά απαθές βλέμμα της Τσούνγκα, της ιδιοκτήτριας, ζωντανεύουν τις μάταιες φαντασιώσεις τους. Αυτό που προκαλεί τις φαντασιώσεις αυτές και βγάζει την παρέα των αντρών από την ανιαρή και μονότονη καθημερινότητα τους είναι η εμφάνιση μιας νεαρής γυναίκας. Η Μέτσε επηρεάζει τους πάντες μέσα στο μπαρ (ακόμα και την Τσούνγκα) και καταλήγουν ο καθένας χωριστά να παλεύει με τους δαίμονες και τους αγγέλους του. Κι όπως συμβαίνει συχνά σε τέτοιου είδους κλειστές κοινότητες, εκείνο που για τους άντρες αποτελεί όνειρο είναι για τις γυναίκες εφιάλτης.
Αυτό που βρήκαμε εξαιρετικά ενδιαφέρον στο έργο του Λιόσα ήταν η συνειδητή του απόπειρα να ανακαλύψει «τον κατάλληλο τρόπο να φανερώσει τη συνθετική ικανότητα του ανθρώπου να βιώνει ταυτόχρονα την αντικειμενική και υποκειμενική πραγματικότητα ή μάλλον να αποκαλύψει αυτή καθαυτή την εμπειρία της διαδικασίας της σύνθεσης αυτής». Καθώς το έργο ταλαντεύεται ανάμεσα στον κόσμο του υπαρκτού και του φανταστικού, αποτέλεσε τόσο για μένα όσο και για την Ομάδα Νάμα μια πολύ ενδιαφέρουσα πρόκληση. Με δεδομένο ότι η ομάδα μας με την τεχνική υποκριτικής που χρησιμοποιεί βρίσκεται σε μια συνεχή προσπάθεια να εντοπίσει και να αναλύσει όλες τις μορφές της ανθρώπινης δράσης και εμπειρίας, εκπλαγήκαμε θετικά όταν συνειδητοποιήσαμε ότι ο κόσμος της φαντασίας δεν αποτελεί παρά μια ακόμα μορφή πραγματικότητας, πράγμα απόλυτα συμβατό με τους στόχους μας και προσβάσιμο μέσω της συγκεκριμένης τεχνικής, δίχως να χρειάζεται να προσφύγουμε σε μια πιο στυλιζαρισμένη ή φορμαλιστική προσέγγιση. Ούτως ή άλλως ένα όνειρο μπορεί να είναι τόσο έντονο και αληθινό όσο η πραγματικότητα μέσα από την οποία το ανακαλείς.
Η δεύτερη πρόκληση βέβαια είναι το αν εμείς ως θεατρική ομάδα θα καταφέρουμε με το έργο του Λιόσα να προσφέρουμε στο κοινό την εμπειρία αυτών των ως παλίρροια/άμπωτη εναλλασσόμενων πραγματικοτήτων. Δύο ρευστές πραγματικότητες πλημμυρισμένες από τους πόθους και τους φόβους που κυριεύουν τους ανθρώπους είτε μιας απομονωμένης πόλης του Περού του 1945 είτε μιας μεγαλούπολης του 21ου αιώνα.

σύντομο βιογραφικό του συγγραφέα

Ο Χόρχε Μάριο Πέδρο Βάργκας Λιόσα, γεννημένος το 1936 στο Περού είναι ένας από τους σημαντικότερους μυθιστοριογράφους και δοκιμιογράφους της Λατινικής Αμερικής. 

Ο Βάργκας Λιόσα πρωτοέγινε γνωστός στη δεκαετία του 1960 με μυθιστορήματα όπως τα La ciudad y los perros (Η πόλη και τα σκυλιά) (1963), La casa verde (Το πράσινο σπίτι) (1965), και το μνημειώδες Conversación en La Catedral (Πότε πήραμε την κάτω βόλτα;) (1969). Το La Chunga, γραμμένο το 1985, είναι το τέταρτο από τα οχτώ θεατρικά έργα του περουβιανού συγγραφέα. Ο Λιόσα είναι, μετά το νομπελίστα Γκαμπριέλ Γκαρσία Μαρκές, ο πιο πολυδιαβασμένος εν ζωή λατινοαμερικανός συγγραφέας στον κόσμο. 

συντελεστές

Ελένη Σκότη
Σκηνοθέτιδα
Γιώργος Χατζηνικολάου

Διεύθυνση παραγωγής, Σκηνικά- Κουστούμια

Μαρία Χατζηεμμανουήλ

Μετάφραση

Νίκος Βλασόπουλος

Φωτισμοί

Ισίδωρος Πάτερος

Μουσική

Δάφνη Λαρούνη

Βοηθός Σκηνοθέτιδας

διανομή

Καρυοφιλλιά Καραμπέτη

Τσούνγκα

Ηλιάνα Μαυρομάτη

Μέτσε

Δημήτρης Λάλος

Χοσεφίνο

Ισίδωρος Πάτερος

Μουσικός

Γιάννης Λεάκος

Πίθηκος