αρχική | αρχείο παραστάσεων | άγριος σπόρος
Μία από τις πιο επιτυχημένες παραστάσεις των τελευταίων χρόνων, ο Άγριος Σπόρος του Γιάννη Τσίρου, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη, από την Ομάδα Νάμα συνεχίζει για πέμπτη χρονιά τις παραστάσεις του στην Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ ανοίγοντας τη νέα θεατρική περίοδο.
Ένα εξαιρετικό έργο για τη σύγχρονη ελληνική κοινωνία με πικρό χιούμορ και με ανάγλυφες όλες τις παθογένειες ενός λαού που έχει μάθει να είναι θύμα και θύτης την ίδια στιγμή. Ένα επαρχιακό τοπίο όπου η ανυπακοή σε διατάξεις και νόμους αποτελεί καθημερινή άσκηση επιβίωσης. Ένα κλίμα που μεταστρέφεται από ανυπόστατες υποψίες. Ο ήρωας δεν κατανοεί ποτέ με ακρίβεια τους λόγους για τους οποίους θεωρείται ύποπτος. Η απολογία του είναι πάντα αδύναμη, γιατί το κατηγορητήριο βασίζεται πάντα σε μισές αλήθειες. Αλλά όταν η μισή αλήθεια συμπληρώνεται από προκατάληψη είναι αρκετή για να σε καταδικάσει.
Ερμηνεύουν: Στάθης Σταμουλακάτος, Χριστίνα Μαριάνου, Χρήστος Κοντογεώργης
Μάρτιος, 2025
Κεντρική Σκηνή
πρεμιέρα: Τετάρτη 2 Οκτωβρίου 2019
ημέρες & ώρες παραστάσεων: Τετάρτη, Παρασκευή & Σάββατο στις 21:15,
Κυριακή στις 19:30
διάρκεια: 105 λεπτά
τιμές εισιτηρίων
16 € (Κανονικό), 12 € (Φοιτητικό, Ανέργων: Σάββατο – Κυριακή),
10 € (Φοιτητικό, Ανέργων: Δευτέρα – Τρίτη)
λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου
Ένα από τα τρία πρόσωπα που εμφανίζονται στο έργο, θέτει μια ερώτηση σε ένα άλλο πρόσωπο, λίγο πριν το τέλος του έργου. Ουσιαστικώς, απευθύνει την ερώτηση στον εαυτό του: «Ποιο είδος είναι πιο άθλιο; Αυτό που δίνει τις εντολές ή αυτό που τις υπακούει;». Και αμέσως απαντά: «Και τα δύο είδη άθλια μου φαίνονται». Το πρόσωπο αυτό είναι ένας αστυνομικός που δείχνει να προβληματίζεται, μετά από όσα άθλια έχουν προηγηθεί και στα οποία έχει και ο ίδιος ενεργό συμμετοχή. Η απάντηση μοιάζει να ισοσκελίζει τα πράγματα, μοιράζοντας εξίσου ευθύνες. Είναι όμως έτσι; Αποφασίζει δηλαδή το έργο για λογαριασμό του θεατή, προσφέροντάς του μιαν απλουστευτικά ετοιμοπαράδοτη κρίση; Δεν έχω αυτή τη γνώμη. Πιστεύω αντιθέτως ότι η κρίση ανατίθεται στον θεατή, ο θεατής έλκεται προς την κρίση του. Αυτό μαρτυρεί η μικροσκοπικά και μεθοδικότατα συγκροτούμενη δραματουργία.
Τόσο η αυστηρή αλληλουχία των σκηνών και των υπο-σκηνών τους, που καθορίζονται από τις χρονικές τους διάρκειες και ολοκληρώνονται εντός 4 ωρών, από τις 8.20 το πρωί έως τη 1.οο το μεσημέρι, όσο και τα δεδομένα που εκτίθενται με μια θαυμαστή αλληλο-αναίρεσή τους που όμως έρχεται κάθε φορά να τα επιβεβαιώσει, προσκαλούν τον θεατή ν’ αποφασίσει ο ίδιος, όχι μόνο ποιο είδος είναι πιο άθλιο (από τα δύο που αναφέρονται στην ερώτηση, διατάσσοντες και υπακούοντες), αλλά ν’ αποφασίσει γενικότερα για το ανθρώπινο είδος. Εντέλει να σκεφτεί. Να θέσει τη σκέψη του σε λειτουργία. Υπό αυτό το πρίσμα, θέλω να πιστεύω ότι το έργο του Γ. Τσίρου δεν αποσκοπεί στην πιστή αναπαράσταση μιας πραγματικότητας αλλά ότι τη χρησιμοποιεί, θα έλεγα, ως παράδειγμα, ως υπόθεση εργασίας για να διευρύνει τα όριά της και να εμβαθύνει σ’ αυτήν. Δε νομίζω, με άλλα λόγια, ότι η αξία του έργου περιορίζεται στην εξαιρετική κατά τα άλλα αποτύπωση κάποιων αποτρόπαιων καταστάσεων, γνώριμων σ’ εμάς τους Έλληνες.
Σαν ένα ντοκιμαντέρ, και με τον τρόπο ενός αστυνομικού θρίλερ, καταγράφει πρόσωπα και καταστάσεις τις οποίες τα πρόσωπα δημιουργούν και στις οποίες εμπλέκονται, υπερβαίνοντας τους αυτοπεριορισμούς της ρεαλιστικής γραφής. Γι’ αυτό και θεωρώ τον Άγριο Σπόρο του Γ. Τσίρου έργο με πολυσήμαντη αξία, έργο που ως ομότεχνος ζήλεψα.
Μάριος Πόντικας
Οκτώβριος 2015
Αθήνα
λίγα λόγια από τον συγγραφέα
Με μισές αλήθειες οι λαοί καλλιεργούν και θρέφουν τις εθνικές τους προκαταλήψεις. Μέσα σ’ ένα περιβάλλον εθνικής αυταρέσκειας, οι εθνικές προκαταλήψεις, απαλλαγμένες από ατομική συνείδηση και συναισθήματα, αποκτούν τη σκληρότητα ενός λαϊκού κατηγόρου. Κανένα ελαφρυντικό δε γίνεται δεκτό. Έτσι η απλούστευση των κατηγοριών αποκτά μια ιδιαίτερη τεχνική, και η γενίκευση γενικεύεται ως κανόνας. Φταίχτες είναι οι άλλοι. Από αντίδραση λοιπόν στις κατηγορίες αυτών των προκαταλήψεων, ίσως προκατειλημμένος κι εγώ, τοποθετώ συνειδητά τα πρόσωπα του έργου μου σ’ ένα οριακό μεταίχμιο ελληνικής παρακμής. Σ’ ένα επαρχιακό τοπίο όπου η αγωνία της επιβίωσης προηγείται από την εφαρμογή των οικονομικών διατάξεων και η ανυποταξία στους νόμους γίνεται καθημερινή άσκηση επιβίωσης. Σ’ αυτό το τοπίο οι κατηγορούμενοι δεν κατανοούν ποτέ με ακρίβεια τους λόγους για τους οποίους κατηγορούνται. Η απολογία τους είναι πάντα αδύναμη, γιατί το κατηγορητήριο βασίζεται πάντα σε μισές αλήθειες. Αλλά όταν η μισή αλήθεια συμπληρώνεται από προκατάληψη είναι αρκετή για καταδίκη. Είμαι χαρούμενος που το έργο μου θα παρασταθεί στο θέατρο Επί Κολωνώ, με τη σκηνοθετική δεινότητα της Ελένης Σκότη, τα σκηνικά και την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Χατζηνικολάου και τη δυναμική των ηθοποιών: Τάκη Σπυριδάκη, Ηλία Βαλάση και Ντάνης Γιαννακοπούλου. Εύχομαι ο Άγριος Σπόρος να «φυτρώσει» επί σκηνής και να φέρει ήμερους καρπούς στις συνειδήσεις μας.
Γιάννης Τσίρος
λίγα λόγια από τη σκηνοθέτιδα
Με μεγάλη χαρά η Ομάδα Νάμα παρουσιάζει στο θέατρο Επί Κολωνώ ένα σύγχρονο ελληνικό έργο. Ο Άγριος Σπόρος του Γιάννη Τσίρου είναι ένα αξιοσημείωτο θεατρικό κείμενο που τοποθετείται στο εν εξελίξει παρόν, διαπραγματευόμενο παρόλα αυτά θέματα διαχρονικά όπως ο αγώνας των ανθρώπων για επιβίωση, οι δυσκολίες προσαρμογής στη μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα αλλά και οι συγκρούσεις στο πεδίο των σχέσεών τους. Τα θέματα αυτά συμπλέκονται από τον Γιάννη Τσίρο με αριστοτεχνικό τρόπο και διεισδυτικό χιούμορ. Τολμούμε να πούμε ότι δουλεύοντας πάνω στο έργο του, το αντιπαραβάλαμε με τον κωμικοτραγικό τρόπο γραφής του Τσέχωφ. Άλλωστε, οι χαρακτήρες του Άγριου Σπόρου παρόλη την εκ διαμέτρου αντίθετη κοινωνική τους θέση και το προοιωνιζόμενο ιστορικό τους μέλλον σε σχέση με αυτούς του Βυσσινόκηπου, αδυνατούν και αυτοί να συμπλεύσουν με την κοινωνική πραγματικότητα που τους έχει πλέον περιβάλει.
Το έργο με την ολοκλήρωσή του αναδεικνύει την αλήθεια που δεν είναι μονοσήμαντη. Οι πρακτικές του παρελθόντος δεν μπορούν μεν να σταθούν στο ύψος και την πολυπλοκότητα των σύγχρονων προβλημάτων, αλλά ο Σταύρος, ως Άγριος Σπόρος, θα «αντέξει» όπως συνέβαινε πάντα.
Ελένη Σκότη
συντελεστές

Ελένη Σκότη

Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνικά, Κοστούμια, Δ/νση Παραγωγής

Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Στέλιος Γιαννουλάκης
Μουσική, Επιμέλεια ήχου
Δημήτρης Στουπάκης
Φωτογραφίες
διανομή

Στάθης Σταμουλακάτος
Σταύρος

Χριστίνα Μαριάνου
Χαρούλα

Χρήστος Κοντογεώργης
Αστυνομικός
Ελένη Σκότη
Η Ελένη Σκότη γεννήθηκε στη Βηρυτό. Τα πρώτα χρόνια της ζωής της έζησε με την οικογένειά της σε διάφορες χώρες της Μέσης Ανατολής, πριν εγκατασταθούν στην Αμερική. Ξεκίνησε τις σπουδές της το 1979 στο American Academy of Dramatic Arts στη Νέα Υόρκη. Στη συνέχεια απέκτησε BA στις θεατρικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο της Sarah Lawrence στη Νέα Υόρκη, όπου δίδαξε ως βοηθός του Ken Cavender. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της το 1987 στο Royal Holloway and New Bedford College– London University, αποκτώντας Master Tεχνών στη Σκηνοθεσία. Μέχρι το 1989 εργάστηκε σε διάφορα θέατρα της Νέας Υόρκης, της Πενσιλβανίας και του Λονδίνου, είτε ως ηθοποιός είτε ως βοηθός σκηνοθέτη. Στη συνέχεια, εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα. Από το 1993 έως το 1998 δίδαξε Αυτοσχεδιασμό και Υποκριτική στη Δραματική Σχολή Αρχή. Εργάστηκε επί σειρά ετών ως μόνιμη καθηγήτρια Υποκριτικής και Ρητορικής στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος-Deree και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου ως καθηγήτρια Υποκριτικής. Σήμερα διδάσκει στο Studio Νάμα, στο θέατρο Επί Κολωνώ. To 1996 ίδρυσε με τον Γιώργο Χατζηνικολάου την Ομάδα Νάμα την οποία στέγασαν το 2000 στο θέατρο Επί Κολωνώ. Έχει σκηνοθετήσει έργα των Μαρζ Γκάλγκχερ, Άρα Γουάτσον, Λεν Τζέκινς, Τζόυς Κάρολ Όουτς, Λέοναρντ Μέλφι, Ντέηβιντ Μάμετ, Ερίκ Μπογκοσιάν, Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, Σαμ Σέπαρντ, Ντάνιελ Μακ Άιβορ, Λέοναρντ Μέλφι, Γρηγορίου Ξενόπουλου, Τζων Πάτρικ Σένλεϋ, Γκιγιέρμο Έρας, Μάριο Βάργκας Λιόσα, Ματίας Άντερσον, Έιβερι Κόρμαν, Σέρχιο Μπλάνκο, Τέρενς Ράτινγκαν, Χάρολντ Πίντερ, Ντων Κινγκ, Τένεσι Ουίλιαμς, Αυγούστου Στρίντμπεργκ, Γιάννη Τσίρου, Λέοντος Τολστόι, Μάρτιν ΜακΝτόνα, Μορίς Πάνιτς, Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, Νταβίντ Ντεσόλα. Για τις σκηνοθεσίες της έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία όπως το 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας του περιοδικού Αθηνόραμα για την παράσταση Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια. Για τις σκηνοθεσίες της έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία όπως το 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας του περιοδικού Αθηνόραμα για την παράσταση Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, 3ο Βραβείο σκηνοθεσίας από το Αθηνόραμα και 1ο Βραβείο από το All4fun για τον Άγριο σπόρο του Γιάννη Τσίρου, 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας για την παράσταση Η βασίλισσα της ομορφιάς του Μ.Μακντόνα.
Γιώργος Χατζηνικολάου
Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Στέλιος Γιαννουλάκης
Δημήτρης Στουπάκης
Διατηρώντας το προσωπικό του studio, ασχολείται επαγγελματικά με το χώρο της Φωτογραφίας από το 1988. Έχει συνεργαστεί με κάποιες από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρίες της ελληνικής αγοράς, καθώς και με μεγάλα ελληνικά περιοδικά. Οι δουλειές του πάνω σε πολλά και διαφορετικά θέματα, όπως still life, πορτρέτα, editorial μόδας, παρουσιάσεις ξενοδοχείων, conceptual beauty, μαγειρική κ.λπ., προσπαθούν πάντα να έχουν μια φρέσκια και δημιουργική ματιά. Αγαπημένο του αντικείμενο τα τελευταία χρόνια αποτελεί η φωτογράφιση θεατρικών παραστάσεων και πορτρέτων. Η ανάδειξη του κάθε χαρακτήρα και η αποτύπωση της κάθε προσωπικότητας μέσα σ’ ένα πορτρέτο είναι για τον ίδιο μια συναρπαστική πρόκληση. (www.studiostoupakis.gr)
Χρήστος Κοντογεώργης
Ο Χρήστος Κοντογεώργης γεννήθηκε το 1989 και μεγάλωσε στη Νίκαια. Είναι απόφοιτος της Δραματικής Σχολής του Εθνικού Θεάτρου. Έχει παίξει στις παραστάσεις: Αγαπητή Ελένα της Ραζουμόφσκαγια (σκην. Ελένη Σκότη στο θέατρο Επί Κολωνώ), Festen του T. Vittemberg (σκην. Μιχάλης Πανάδης στο Θέατρο Baumstrasse), Σεξ λεξικόν του Σπύρου Μιχαλόπουλου (σκην. Αγγελίτα Τσούγκου – στο θέατρο 104), Βάτραχοι project του Αριστοφάνη (σκην. Νίκος Χατζόπουλος – στο θέατρο από μηχανής), Βάτραχοι του Αριστοφάνη (σκην. Κώστας Φιλίππογλου – στο Φεστιβάλ Αθηνών και Επιδαύρου), Περιμένοντας τον Γκοντό του Σ. Μπέκετ (σκην. Σάββας Στρούμπος στο θέατρο Άττις). Ασχολείται πολλά χρόνια με το θέατρο για εφήβους.
Στάθης Σταμουλακάτος
Γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από τη Δραματική Σχολή του Κώστα Καζάκου το 2002. Από το 2002 παρακολουθεί το εργαστήριο υποκριτικής Studio Nama του Επί Κολωνώ με καθηγητή το Γιώργο Παλούμπη. Συμμετείχε στις παραστάσεις Η Κατάρα των Πεινασμένων του Σαμ Σέπαρντ σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη και Γιώργου Παλούμπη, The Dumb Waiter του Χαρολντ Πίντερ σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, Penalty σε συγγραφή και σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, Bug του Τρέισι Λετς σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη, Penetrator του Άντονι Νίλσον σε σκηνοθεσία του Γιώργου Παλούμπη, La Chunga του Mario Vargas Liosa σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη, Kίεβο του Σέρχιο Μπλάνκο σε σκηνοθεσία της Ελένης Σκότη, Στέλλα κοιμήσου σε συγγραφή και σκηνοθεσία Γιάννη Οικονομίδη, καθώς και στο Εθνικός Ελληνορώσων του Αντώνη Τσιοτσιόπουλου σε σκηνοθεσία Γιώργου Παλούμπη. Το 2009-2010 πρωταγωνίστησε στην ταινία του Γιάννη Οικονομίδη Ο Μαχαιροβγάλτης.
Χριστίνα Μαριάνου
Γεννήθηκε στην Αθήνα και μεγάλωσε στον Πειραιά. Σπούδασε στην επαγγελματική σχολή χορού “Ραλλού Μάνου” και στη δραματική σχολή “Δήλος” της Δήμητρας Χατούπη. Έπαιξε στις παραστάσεις: Τα Μάγια της Πεταλούδας (σκην. Νικολέτας Ξεναρίου και μουσική Χρήστου Θεοδώρου, 2014), Ταρτούφος (σκην. Κωνσταντίνου Μάρκελου, 2015), Η Στέλλα με τα κόκκινα γάντια (σκην. Δημήτρη Λάλου, 2015-2016), Η Αρρώστια της Νιότης (σκην. Δημήτρη Λάλου, 2016-2017).
Διδάσκει κίνηση και χορό στην Ανώτερη Δραματική Σχολή “Δήλος” της Δήμητρα Χατούπη.