αρχική | αρχείο παραστάσεων | άγριος σπόρος
Η νέα επιλογή της Ομάδας Νάμα για την φετινή σεζόν είναι το σύγχρονο ελληνικό έργο «Άγριος Σπόρος» του Γιάννη Τσίρου, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη στην Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ.
Κοινωνικό δράμα με πικρό χιούμορ στο παρακμιακό πλαίσιο ενός ελληνικού επαρχιακού τοπίου. Ένα εξαιρετικό έργο ρεαλισμού του Γιάννη Τσίρου γραμμένο το 2013, που συνθέτει εύστοχα κομμάτια μιας παραμορφωτικής πραγματικότητας που ζούμε.
Ερμηνεύουν: Τάκης Σπυριδάκης, Ντάνη Γιαννακοπούλου, Ηλίας Βαλάσης
Μάρτιος, 2025
Κεντρική Σκηνή
πρεμιέρα: Κυριακή 8 Νοεμβρίου 2015
ημέρες & ώρες παραστάσεων: Σάββατο στις 18:00, Κυριακή στις 21:30,
Δευτέρα & Τρίτη στις 21:00
διάρκεια: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)
τιμές εισιτηρίων
16 € (Κανονικό), 12 € (Φοιτητικό, Ανέργων: Σάββατο – Κυριακή),
10 € (Φοιτητικό, Ανέργων: Δευτέρα – Τρίτη)
λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου
Ένα από τα τρία πρόσωπα που εμφανίζονται στο έργο, θέτει μια ερώτηση σε ένα άλλο πρόσωπο, λίγο πριν το τέλος του έργου. Ουσιαστικώς, απευθύνει την ερώτηση στον εαυτό του: «Ποιο είδος είναι πιο άθλιο; Αυτό που δίνει τις εντολές ή αυτό που τις υπακούει;». Και αμέσως απαντά: «Και τα δύο είδη άθλια μου φαίνονται». Το πρόσωπο αυτό είναι ένας αστυνομικός που δείχνει να προβληματίζεται, μετά από όσα άθλια έχουν προηγηθεί και στα οποία έχει και ο ίδιος ενεργό συμμετοχή. Η απάντηση μοιάζει να ισοσκελίζει τα πράγματα, μοιράζοντας εξίσου ευθύνες. Είναι όμως έτσι; Αποφασίζει δηλαδή το έργο για λογαριασμό του θεατή, προσφέροντάς του μιαν απλουστευτικά ετοιμοπαράδοτη κρίση; Δεν έχω αυτή τη γνώμη. Πιστεύω αντιθέτως ότι η κρίση ανατίθεται στον θεατή, ο θεατής έλκεται προς την κρίση του. Αυτό μαρτυρεί η μικροσκοπικά και μεθοδικότατα συγκροτούμενη δραματουργία.
Τόσο η αυστηρή αλληλουχία των σκηνών και των υπο-σκηνών τους, που καθορίζονται από τις χρονικές τους διάρκειες και ολοκληρώνονται εντός 4 ωρών, από τις 8.20 το πρωί έως τη 1.οο το μεσημέρι, όσο και τα δεδομένα που εκτίθενται με μια θαυμαστή αλληλο-αναίρεσή τους που όμως έρχεται κάθε φορά να τα επιβεβαιώσει, προσκαλούν τον θεατή ν’ αποφασίσει ο ίδιος, όχι μόνο ποιο είδος είναι πιο άθλιο (από τα δύο που αναφέρονται στην ερώτηση, διατάσσοντες και υπακούοντες), αλλά ν’ αποφασίσει γενικότερα για το ανθρώπινο είδος. Εντέλει να σκεφτεί. Να θέσει τη σκέψη του σε λειτουργία. Υπό αυτό το πρίσμα, θέλω να πιστεύω ότι το έργο του Γ. Τσίρου δεν αποσκοπεί στην πιστή αναπαράσταση μιας πραγματικότητας αλλά ότι τη χρησιμοποιεί, θα έλεγα, ως παράδειγμα, ως υπόθεση εργασίας για να διευρύνει τα όριά της και να εμβαθύνει σ’ αυτήν. Δε νομίζω, με άλλα λόγια, ότι η αξία του έργου περιορίζεται στην εξαιρετική κατά τα άλλα αποτύπωση κάποιων αποτρόπαιων καταστάσεων, γνώριμων σ’ εμάς τους Έλληνες.
Σαν ένα ντοκιμαντέρ, και με τον τρόπο ενός αστυνομικού θρίλερ, καταγράφει πρόσωπα και καταστάσεις τις οποίες τα πρόσωπα δημιουργούν και στις οποίες εμπλέκονται, υπερβαίνοντας τους αυτοπεριορισμούς της ρεαλιστικής γραφής. Γι’ αυτό και θεωρώ τον Άγριο Σπόρο του Γ. Τσίρου έργο με πολυσήμαντη αξία, έργο που ως ομότεχνος ζήλεψα.
Μάριος Πόντικας
Οκτώβριος 2015
Αθήνα
λίγα λόγια από τον συγγραφέα
Με μισές αλήθειες οι λαοί καλλιεργούν και θρέφουν τις εθνικές τους προκαταλήψεις. Μέσα σ’ ένα περιβάλλον εθνικής αυταρέσκειας, οι εθνικές προκαταλήψεις, απαλλαγμένες από ατομική συνείδηση και συναισθήματα, αποκτούν τη σκληρότητα ενός λαϊκού κατηγόρου. Κανένα ελαφρυντικό δε γίνεται δεκτό. Έτσι η απλούστευση των κατηγοριών αποκτά μια ιδιαίτερη τεχνική, και η γενίκευση γενικεύεται ως κανόνας. Φταίχτες είναι οι άλλοι. Από αντίδραση λοιπόν στις κατηγορίες αυτών των προκαταλήψεων, ίσως προκατειλημμένος κι εγώ, τοποθετώ συνειδητά τα πρόσωπα του έργου μου σ’ ένα οριακό μεταίχμιο ελληνικής παρακμής. Σ’ ένα επαρχιακό τοπίο όπου η αγωνία της επιβίωσης προηγείται από την εφαρμογή των οικονομικών διατάξεων και η ανυποταξία στους νόμους γίνεται καθημερινή άσκηση επιβίωσης. Σ’ αυτό το τοπίο οι κατηγορούμενοι δεν κατανοούν ποτέ με ακρίβεια τους λόγους για τους οποίους κατηγορούνται. Η απολογία τους είναι πάντα αδύναμη, γιατί το κατηγορητήριο βασίζεται πάντα σε μισές αλήθειες. Αλλά όταν η μισή αλήθεια συμπληρώνεται από προκατάληψη είναι αρκετή για καταδίκη. Είμαι χαρούμενος που το έργο μου θα παρασταθεί στο θέατρο Επί Κολωνώ, με τη σκηνοθετική δεινότητα της Ελένης Σκότη, τα σκηνικά και την καλλιτεχνική διεύθυνση του Γιώργου Χατζηνικολάου και τη δυναμική των ηθοποιών: Τάκη Σπυριδάκη, Ηλία Βαλάση και Ντάνης Γιαννακοπούλου. Εύχομαι ο Άγριος Σπόρος να «φυτρώσει» επί σκηνής και να φέρει ήμερους καρπούς στις συνειδήσεις μας.
Γιάννης Τσίρος
λίγα λόγια από τη σκηνοθέτιδα
Με μεγάλη χαρά η Ομάδα Νάμα παρουσιάζει στο θέατρο Επί Κολωνώ ένα σύγχρονο ελληνικό έργο. Ο Άγριος Σπόρος του Γιάννη Τσίρου είναι ένα αξιοσημείωτο θεατρικό κείμενο που τοποθετείται στο εν εξελίξει παρόν, διαπραγματευόμενο παρόλα αυτά θέματα διαχρονικά όπως ο αγώνας των ανθρώπων για επιβίωση, οι δυσκολίες προσαρμογής στη μεταβαλλόμενη κοινωνική πραγματικότητα αλλά και οι συγκρούσεις στο πεδίο των σχέσεών τους. Τα θέματα αυτά συμπλέκονται από τον Γιάννη Τσίρο με αριστοτεχνικό τρόπο και διεισδυτικό χιούμορ. Τολμούμε να πούμε ότι δουλεύοντας πάνω στο έργο του, το αντιπαραβάλαμε με τον κωμικοτραγικό τρόπο γραφής του Τσέχωφ. Άλλωστε, οι χαρακτήρες του Άγριου Σπόρου παρόλη την εκ διαμέτρου αντίθετη κοινωνική τους θέση και το προοιωνιζόμενο ιστορικό τους μέλλον σε σχέση με αυτούς του Βυσσινόκηπου, αδυνατούν και αυτοί να συμπλεύσουν με την κοινωνική πραγματικότητα που τους έχει πλέον περιβάλει.
Το έργο με την ολοκλήρωσή του αναδεικνύει την αλήθεια που δεν είναι μονοσήμαντη. Οι πρακτικές του παρελθόντος δεν μπορούν μεν να σταθούν στο ύψος και την πολυπλοκότητα των σύγχρονων προβλημάτων, αλλά ο Σταύρος, ως Άγριος Σπόρος, θα «αντέξει» όπως συνέβαινε πάντα.
Ελένη Σκότη
συντελεστές

Ελένη Σκότη

Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνικά, Κοστούμια, Δ/νση Παραγωγής

Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Στέλιος Γιαννουλάκης
Μουσική, Επιμέλεια ήχου
Δημήτρης Στουπάκης
Φωτογραφίες
διανομή

Τάκης Σπυριδάκης
Σταύρος

Ντάνη Γιαννακοπούλου
Χαρούλα

Ηλίας Βαλάσης
Αστυνομικός
Ελένη Σκότη
Γιώργος Χατζηνικολάου
Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Στέλιος Γιαννουλάκης
Δημήτρης Στουπάκης
Διατηρώντας το προσωπικό του studio, ασχολείται επαγγελματικά με το χώρο της Φωτογραφίας από το 1988. Έχει συνεργαστεί με κάποιες από τις μεγαλύτερες διαφημιστικές εταιρίες της ελληνικής αγοράς, καθώς και με μεγάλα ελληνικά περιοδικά. Οι δουλειές του πάνω σε πολλά και διαφορετικά θέματα, όπως still life, πορτρέτα, editorial μόδας, παρουσιάσεις ξενοδοχείων, conceptual beauty, μαγειρική κ.λπ., προσπαθούν πάντα να έχουν μια φρέσκια και δημιουργική ματιά. Αγαπημένο του αντικείμενο τα τελευταία χρόνια αποτελεί η φωτογράφιση θεατρικών παραστάσεων και πορτρέτων. Η ανάδειξη του κάθε χαρακτήρα και η αποτύπωση της κάθε προσωπικότητας μέσα σ’ ένα πορτρέτο είναι για τον ίδιο μια συναρπαστική πρόκληση. (www.studiostoupakis.gr)
Τάκης Σπυριδάκης
Σπούδασε στις θεατρικές σχολές Βεάκη και του Εθνικού θεάτρου, χωρίς να τελειώσει καμία.
Ως ηθοποιός έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στις ταινίες Γλυκιά Συμμορία και Πρωινή Περίπολος (του Ν. Νικολαϊδη), Λούφα και Παραλλαγή (Ν. Περάκη), Ο Κήπος του Θεού (του ιδίου), Ουτοπία (Γ. Καρυπίδη), Ισοβίτες (Θ. Μαραγκού), Τέσσερα Μαύρα Κοστούμια (Π. Χαραλαμπίδη), Οι Ιππείς της Πύλου (Ν. Καλογερόπουλου). Συμμετείχε σε άλλες δεκαπέντε ταινίες παίζοντας πρωταγωνιστικούς ρόλους και σε πέντε μικρού μήκους. Πήρε βραβείο ερμηνείας στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης για τον ρόλο του στη Γλυκιά Συμμορία… Στην τηλεόραση έπαιξε πρωταγωνιστικό ρόλο στις σειρές Τα καλύτερά τους χρόνια (Μ. Μανουσάκη), Ξενοδοχείο Αμόρε (Α. Θωμόπουλου), Έμμονες Ιδέες (Θ. Μαραγκού), Δούρειος Ίππος (Γ. Κορδέλα), καθώς επίσης και σε δέκα αυτοτελείς τηλεταινίες. Είχε συμμετοχή σε άλλες πέντε σειρές. Στο θέατρο έπαιξε με την Άννα Βαγενά, και για λίγο σε περιφερειακούς θιάσους. Το 1988 σταματά να παίζει, και στρέφεται στη σκηνοθεσία. Επέστρεψε το 2013 παίζοντας στον Κουλοχέρη του Σποκέιν του Μάρτιν ΜακΝτόνα. Το 1989 έγραψε και σκηνοθέτησε την μικρού μήκους ταινία Βερακρούζ. Η ταινία πήρε το βραβείο καλύτερης ταινίας στο φεστιβάλ μικρού μήκους της Δράμας, το A΄ βραβείο στο φεστιβάλ Μεσογειακών Χωρών, το Β΄ βραβείο στον Καναδά και τη Βραζιλία ενώ απέσπασε πολλές διακρίσεις σε σημαντικά φεστιβάλ της Ευρώπης. Το 1994 έγραψε και σκηνοθέτησε την μικρού μήκους ταινία Ο Κήπος του Θεού. Η ταινία απέσπασε έξι βραβεία στο Φεστιβάλ Θεσσαλονίκης και επτά κρατικά. Ο ίδιος πήρε το βραβείο σκηνοθεσίας και ειδικό βραβείο ερμηνείας. Επίσης η ταινία διακρίθηκε σε σημαντικά φεστιβάλ στο εξωτερικό και εκεί που την άφηναν να συμμετέχει. Γεννήθηκε το 1958 στην Αίγινα και ζει ακόμα.
Ντάνη Γιαννακοπούλου
Aπόφοιτος του τμήματος ΜΜΕ του Καποδιστριακού Πανεπιστημίου Αθηνών, του θεατρικού εργαστηρίου Εξ Αρχής, του Θεάτρου Τέχνης Κάρολος Κουν. Παρακολούθησε δύο χρόνια σεμινάρια υποκριτικής και αυτοσχεδιασμού με την Ελένη Σκότη. Παρακολούθησε τέσσερις φορές τα σεμινάρια υποκριτικής βασισμένα στη μέθοδο του actor studio με τον Ανδρεα Μανωλικάκη.
Πρωτοεμφανίστηκε στο θέατρο στην παράσταση Μάθημα του Ιονέσκο σε σκηνοθεσία Στ. Καλού (Θέατρο Εξ Αρχής). Αργότερα, συμμετείχε στην παράσταση Μπορούσες και καλύτερα σε σκηνοθεσία Π. Μοσχοβάκου (φουαγιέ θεάτρου Επί Κολωνώ), στην παρασταση Give up σε σκηνοθεσία Χ. Αναγνωστόπουλου (στο πλαίσιο του σεμιναρίου Κείμενα in progress του Off-off Festival). Στη συνέχεια, συμμετείχε στις παραστάσεις: Χαίρε νύμφη (σκην. Λ. Κιτσοπούλου, Θέατρο Τέχνης), Βάκχες του Ευριπίδη (σκην. Δ. Λιγνάδη), Κουλοχέρης του Σποκέιν (σκην. Ν. Χανιώτικη, Θέατρο Αργώ), Χίλντα (σκην. Β. Μαυρογεωργίου, Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης), Ντόλλυ η προξενήτρα (σκην. Κ. Μαρκουλάκη, Θέατρο Αλίκη) και στις παιδικές παράστασεις Πήτερ Παν (σκην. Ν. Νικολάου, Ίδρυμα Μείζονος Ελληνισμού) και Το φάντασμα του Κάντερβιλ (σκην. Δ. Δεγαΐτη, Θέατρο Τέχνης).
Τον περασμένο Μάρτιο συμμετείχε στο ιντερνετικό βίντεο Eurowishper – In case I don’t die (σκην. Ν. Ανδρουλάκη).
Ηλίας Βαλάσης
Πήρε μέρος στις εξής παραστάσεις: Αυτοσχεδιάζοντας σε σκην. Ε. Τσολακίδης (2010 – 2015), Τρεις αδερφές του Α. Τσέχωφ σε σκην. Ε. Τσολακίδης, Παγκάκι σε κείμενο/ σκηνοθεσία Ηλία Βαλάση (Δημοτικό Θέατρο Βέροιας, 2012), Πουπουλένιος του Μ. ΜακΝτόνα σε σκηνοθεσία του ίδιου (Δημοτικό Θέατρο Βέροιας, 2013), Παγκάκι σε κείμενο/σκηνοθεσία Ηλία Βαλάση (Α΄ θέση στο Bob festival στο Bios, 2012), Λάσσυ του Α. Φλουράκη, σκην. Χ. Χριστοφή (Επί Κολωνώ και στο Μπιπ, 2014 – 2015), Post Hamlet. διασκευή από το έργο του Σαίξπηρ, σκην. Στέλλα Μαρή, (Ίδρυμα Μ. Κακογιάννης, 2013), Toilet Stories σε σκην. Ε. Σκότη (Επί Κολωνώ), Υπερσιβηρικός του Λ. Λάμι, σκην. Β. Χατζοπούλου (Ανω¬τάτη Σχολή Καλών Τεχνών, 2013 – 2014), Άγριος Σπόρος του Γ. Τσίρου από την Ομάδα Νάμα, σκην. Ε. Σκότη, (Επί Κολωνώ, 2015-2019), Αξύριστα πηγούνια του Γ. Τσίρου, σκην. Γ. Παλούμπης, (Μικρό Χορν, 2019 – σήμερα), Εγώ δεν είμαι ο Μάνθος Μανδηλάκης σε κείμενο/σκηνοθεσία της Βίλια Χατζοπούλου (Θέατρο Άλφα, 2022).
Άλλες συμμετοχές ως ηθοποιός: For a better life (μικρού μήκους, σκην. Pedram Vossoughi, 2012), Οι απόκληροι της γέφυρας Καλατράβα (μικρού μήκους, σκην. Δημήτρης Πανάκης, 2014), Γενέθλια (πολυβραβευμένη σε Ελλάδα και εξωτερικό μικρού μήκους, σκην. Δημήτρης Κατσιμίρης, 2016), Success Story (μεγάλου μήκους, σκην. Ν. Περράκης, 2017), Πίσω από τις Θυμωνιές (μεγάλου μήκους, σκην. Ασημίνα Προέδρου, 2021), Meetings (1ο βραβείο ανδρικού ρόλου, μικρού μήκους ταινία, σκην. Κυριάκος Χατζημιχαηλίδης, 2021).