Αγαπητή Ελένα | 1ος χρόνος

της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια από την Ομάδα Νάμα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη

Αγαπητή Ελένα | 1ος χρόνος

της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια από την Ομάδα Νάμα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη

Αγαπητή Ελένα | 1ος χρόνος

της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια από την Ομάδα Νάμα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη

Η Ομάδα Νάμα επιλέγει φέτος να ανεβάσει στην Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ, την «Αγαπητή Ελένα» της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, ένα ρώσικο έργο γραμμένο την περίοδο του τέλους της σοβιετικής εποχής.

Η πρεμιέρα είναι προγραμματισμένη για την Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014 αλλά θα πραγματοποιηθούν μέχρι τότε 6 προ-παραστάσεις με μειωμένη τιμή με πρώτη το Σάββατο 4 Οκτωβρίου.

Η «Αγαπητή Ελένα» της ρωσίδας θεατρικής συγγραφέως Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, είναι έργο γραμμένο στην Σοβιετική Ένωση του ’80, την περίοδο δηλαδή της αποσύνθεσής της, όπου ο μεγάλος κύκλος του σοσιαλιστικού πειράματος υπό το βάρος των αδιεξόδων και της διαφθοράς πλησίαζε στην ολοκλήρωσή του, ενώ το άγνωστο μέλλον μιας μετά-εποχής ήταν προ των πυλών. Πρόκειται για ένα έργο που είναι άκρως επίκαιρο στην Ελλάδα του σήμερα, που εν μέσω κρίσης, αναζητά να προσδιορίσει τη μετά τη μεταπολίτευση εποχή, όντας στη δίνη γρήγορων εξελίξεων, πρωτόγνωρων συνθηκών, προσωπικών αδιεξόδων για το μεγαλύτερο τμήμα της κοινωνίας και ενός απίστευτου μωσαϊκού προτεινόμενων λύσεων.

Ερμηνεύουν: Αριέττα Μουτούση, Γιάννης Λεάκος, Δημήτρης Σαμόλης, Χρήστος Κοντογεώργης, Ηρώ Πεκτέση

Δεκέμβριος, 2024

Κεντρική Σκηνή

προ-παραστάσεις: Σάββατο 4 έως Κυριακή 12 Οκτωβρίου 2014

πρεμιέρα: Πέμπτη 16 Οκτωβρίου 2014

ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Πέμπτη έως Σάββατο στις 21:15, Σάββατο & Κυριακή στις 18:30

διάρκεια: 100 λεπτά (χωρίς διάλειμμα)

τιμές εισιτηρίων
Κανονικό: 16,00€
Φοιτητικό & Ανέργων: Πέμπτη – Παρασκευή 10,00€, Σάββατο – Κυριακή 12,00€
Προ-παραστάσεις: 10,00€ γενική είσοδος

λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου

Η ιστορία διαδραματίζεται στο μικρό διαμέρισμα μιας δασκάλας σε κάποια πόλη της πρώην Σοβιετικής Ένωσης την περίοδο των σχολικών εξετάσεων, με πρόσωπα τη δασκάλα και τέσσερις μαθητές της. Οι τέσσερις νέοι εμφανίζονται ξαφνικά με δώρα στο σπίτι της δασκάλας τους την ημέρα των γενεθλίων της. Ο στόχος όμως δεν είναι να της ευχηθούν αλλά να βρουν τρόπο να της πάρουν το κλειδί για να κλέψουν και να αλλάξουν τα γραπτά τους, που είναι κλειδωμένα στο σχολείο, ώστε να εξασφαλίσουν έτσι την είσοδο τους στο πανεπιστήμιο. Στην απόφαση για την πράξη τους αυτή οδηγήθηκαν νιώθοντας θύματα ενός παράλογου και αρτηριοσκληρωτικού συστήματος. Όταν της αποκαλύπτουν τον πραγματικό λόγο της επίσκεψης τους, το μικρό διαμέρισμα θα μεταβληθεί σε πεδίο μετωπικής σύγκρουσης που θα αρχίσει με αντιπαράθεση αξιών, θα περάσει στη ψυχολογική βία, θα εξελιχθεί σε ομηρία και θα καταλήξει…

Σε μια εποχή που εξακολουθούν να κατακλύζουν τις ειδήσεις θέματα για γυναικοκτονίες, για άνιση και προσβλητική μεταχείριση, σε μια εποχή που δίνονται ακόμη συνεχώς μάχες για το δικαίωμα των γυναικών πάνω στο σώμα τους και τον αυτονόητο σεβασμό στην ανθρώπινη ύπαρξη, το έργο συνεχίζει να μιλάει εξ ίσου καθαρά και δυνατά στους θεατές, όσο και τη στιγμή της συγγραφής του, αιχμηρό σαν ακονισμένο ξυράφι.

λίγα λόγια από τη σκηνοθέτιδα

Δεκαέξι χρόνια πριν, αρχές του 2001, η Ομάδα Νάμα ανέβασε την Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια. Ήταν η πρώτη παράσταση που ανέβηκε στο θέατρο Επί Κολωνώ. Μια πολύ πετυχημένη αλλά και πολύ αγαπημένη παράσταση από την Oμάδα Νάμα, η οποία είχε ήδη τα στοιχεία εκείνα που θα χαρακτήριζαν και τις επόμενες θεατρικές προσπάθειές της στο θέατρο Επί Κολωνώ και που αφορούσαν στην καλλιτεχνική οπτική και τη θεματική των παραστάσεων. Ο ρεαλισμός –άλλοτε με εξάρσεις και άλλοτε με υπερβάσεις–, με λεπτές επιρροές «μαγικού ρεαλισμού», με αυτοσχεδιαστικές τεχνικές προσέγγισης, έρευνα και πειραματισμό, βρίσκεται στον πυρήνα της καλλιτεχνικής μας οπτικής, ενώ η θεματολογία είναι σταθερά επικεντρωμένη στα σύγχρονα προβλήματα και τις ανησυχίες που σχετίζονται με την κοινωνία και τον άνθρωπο. Ασφαλώς ένα ερώτημα που προκύπτει είναι γιατί η Ομάδα Νάμα αποφάσισε να ανεβάσει την Αγαπητή Ελένα ξανά. Η απάντηση είναι απλή: Γιατί πιστεύουμε πως το συγκεκριμένο έργο είναι ακόμα σχετικότερο με τη σημερινή κοινωνική κατάσταση της Ελλάδας. Η Αγαπητή Ελένα αναφέρεται στο εκρηκτικό χάσμα που μπορεί να ανοίξει μεταξύ των γενεών, όποτε οι κώδικες δεοντολογίας και οι πεποιθήσεις μετατοπίζονται. Το αποτέλεσμα της επιδεινούμενης ασυνεννοησίας είναι η σύγκρουση να γίνεται αναπόφευκτη. Η φύση αυτού του αδιεξόδου μεταξύ των γενεών μπορεί να γίνει πολύ εμφανής στην κοινωνία σε περιόδους –όπως αυτή στην Ελλάδα– όπου όλα αμφισβητούνται. Πολλοί άνθρωποι νιώθουν απογοητευμένοι με τους θεσμούς, τις πεποιθήσεις και τις πρακτικές που εδραιώθηκαν στο παρελθόν, και συνεπώς είναι οργισμένοι. Το έργο της Ραζουμόβσκαγια πραγματεύεται το αγεφύρωτο χάσμα μεταξύ μιας ρωσίδας δασκάλας, της Ελένας Σεργκέγιεβνα, και τεσσάρων δυσαρεστημένων τελειόφοιτων Λυκείου. Η Ελένα ζει και εργάζεται σκληρά σε μια μικρή πόλη της Σοβιετικής Ένωσης, προσηλωμένη στα ιδεώδη και τους κανόνες ενός σοσιαλισμού που εμφανώς βρίσκεται σε κρίση, ενώ οι μαθητές, καθώς δεν έχουν καμία πίστη στο μέλλον, γίνονται –χωρίς να έχουν επίγνωση– οι κυνικοί εκπρόσωποι της ηθικής αποσύνθεσης. Η δασκάλα στα μάτια τους εκπροσωπεί την ηθική εκείνη τάξη, φορέα της γραφειοκρατικής αδιαφορίας και της ευνοιοκρατίας, που τους κόβει τα φτερά και τους φυλακίζει. Χαρακτηριστική είναι η φράση του Βαλόντια, αρχηγού της ομάδας των παιδιών: «Η κρίση μου δεν βασίζεται στην ηθική αλλά στην προσδοκία».

σύντομο βιογραφικό της συγγραφέως

Η Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια γεννήθηκε τo 1946, στη Ρίγα. Τελείωσε το Θεατρικό Ινστιτούτο του Λένινγκραντ το 1974 και την Ανώτερη Σχολή Θεάτρου της Μόσχας το 1978. Από το 1986 έγινε μέλος της «Ένωσης Σοβιετικών Συγγραφέων», ενώ απ’ το 1990 τα θεατρικά της έργα εκδίδονται στα μεγαλύτερα θεατρικά περιοδικά της χώρας- στα: Dramaturg,Sovremennaja Dramaturgija, Landskrona. Το 2004, τα θεατρικά της έργα εκδόθηκαν σε δύο τόμους. Έχει τιμηθεί με τα λογοτεχνικά βραβεία «Severnaja Pal’myra» και «Petropol’».

συντελεστές

Ελένη Σκότη
Σκηνοθέτιδα
Βικτώρια Χαραλαμπίδου

Μετάφραση

Ειρήνη Χαραλαμπίδου

Μετάφραση

Γιώργος Χατζηνικολάου

Σκηνικά- Κοστούμια

Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Φωτισμοί

Δημήτρης Στουπάκης

Φωτογραφίες

Χρυσόθεμις Αμανατίδη

Βοηθός σκηνοθέτη

Βάλια Τζανέτου

Βοηθός σκηνοθέτη

διανομή

Αριέττα Μουτούση

Ελένα Σεργκέγεβνα

Γιάννης Λεάκος

Βαλόντια

Ηρώ Πεκτέση

Λιάλια