αρχική | αρχείο παραστάσεων | ποτέ μην κολυμπάς μόνος
Η Ομάδα Νάμα ανεβάζει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, το έργο του Καναδού θεατρικού συγγραφέα Ντάνιελ ΜακΆιβορ «Ποτέ μην Κολυμπάς Μόνος» στην Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ.
Πρόκειται για μια σύγχρονη δραματική κωμωδία που με ρεαλισμό αλλά και με συμβολικά στοιχεία διαπραγματεύεται τα όρια της ανταγωνιστικής φύσης μας.
Ερμηνεύουν: Γιάννης Δρίτσας, Δημήτρης Λάλος, Πέπη Μοσχοβάκου
Δεκέμβριος, 2025
Κεντρική Σκηνή
πρεμιέρα: 4 Φεβρουαρίου 2006
ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Πέμπτη, Παρασκευή, Σάββατο & Δευτέρα στις 21:15, Κυριακή στις 20:15,
Λαϊκή απογευματινή Σάββατο στις 19:00,
διάρκεια: 70 λεπτά
τιμές εισιτηρίων
20,00€ κανονικό, 13,50€ φοιτητικό, 13,50€ λαϊκή απογευματινή
λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου
Δύο άνδρες, παιδικοί φίλοι, διαγωνίζονται σε έναν αγώνα δεκατριών γύρων για να αναδειχθεί ο καλύτερος. Η διαιτητής του αινιγματικού αυτού αγώνα και ένα γεγονός από τα παιδικά τους χρόνια, οδηγούν την διαμάχη σε επικίνδυνα μονοπάτια. Ένα έργο που με ρεαλισμό αλλά και με συμβολικά στοιχεία διαπραγματεύεται τα όρια της ανταγωνιστικής φύσης μας.
Οι λέξεις είναι όπλα για αυτούς τους δύο υποκινούμενους από τεστοστερόνη διαγωνιζόμενους – πρωταγωνιστές, από την εύγλωττη ρητορική έως τις σκληρές προσβολές. Κάνουν ένα βήμα πίσω και παρακολουθούν την επίδραση των σχολίων τους στον άλλον αλλά και την διαιτητή η οποία είναι και το κορίτσι στην παραλία που και οι δύο θέλουν να εντυπωσιάσουν, η κολυμβήτρια που ισχυρίζεται πως θα τους κερδίσει σε μια κούρσα μέχρι το σημείο. «Είναι σαν να παρακολουθείς ένα ντοκιμαντέρ με δυο αρσενικά ελάφια που μονομαχούν ενώ παράλληλα μιλάνε» έγραψε ο κριτικός της Toronto Star, Τζεφ Τσάπμαν, με μια ίσως τραβηγμένη μεταφορά στην προσπάθειά του να περιγράψει αυτό το μοναδικό έργο.
σκηνοθετικό σημείωμα
Το ανέβασμα του «Ποτέ μην Κολυμπάς Μόνος» του Ντάνιελ Μακ Άιβορ ήταν κάτι παραπάνω από πρόκληση για την ομάδα Νάμα.
Ήταν μια καλλιτεχνική εμπειρία που πραγματικά μας ωρίμασε. Αντιθέτως με τα έργα που είχαμε ανεβάσει στο παρελθόν, το στυλ των οποίων ήταν ως επί τω πλείστων «ρεαλιστικό», (ένα είδος που μας είναι πολύ γνώριμο) εδώ μπαίναμε στα άγνωστα εδάφη ενός σύγχρονου έργου το οποίο θα μπορούσε να θεωρηθεί θέατρο του παραλόγου.
Η πρόκληση εδώ ήταν το να πάρουμε ένα έργο το οποίο στην επιφάνεια έμοιαζε να είναι γεμάτο στερεότυπα και μπανάλ διαλόγους και να αποκαλύψουμε με μεγάλη προσοχή τι περιεχόταν στον πυρήνα του – ένα πρωτότυπο «λιτό ποιητικό κείμενο το οποίο είναι ένας χορογραφημένος χορός με κατεύθυνση την καταστροφή».
Σαν σε έναν αγώνα πυγμαχίας οι δύο άντρες, ο Φρανκ και ο Μπιλ λογομαχούν καθώς η Διαιτητής τους πηγαίνει όλο και πιο κοντά στο να αντιμετωπίσουν ένα φρικτό γεγονός που τους στοιχειώνει σε όλη τους την ενήλικη ζωή.
Με μια πρώτη ματιά βλέπουμε ένα έργο για το τι χρειάζεται ώστε να είσαι «Ο νούμερο ένα άνδρας» και τι απαιτείται για να παραμείνεις στην κορυφή: να μην έχεις καρδιά και να είσαι έτοιμος να αποτελειώσεις τον άλλον.
Με μια πιο προσεκτική μελέτη σε βάθος όμως, βρισκόμαστε αντιμέτωποι με μια πολύ θλιβερή και ανθρώπινη ιστορία.
Είναι η ιστορία δύο παιδικών φίλων των οποίων οι προσπάθειες για αυτοεπιβεβαίωσης και λύτρωσης έχουν σημείο εκκίνησης αυτή την μια φρικτή μέρα από το παρελθόν τους.
Ο Ντάνιελ Μακ Άιβορ είναι ένας από τους πιο γνωστούς Καναδούς θεατρικούς συγγραφείς και είναι μεγάλη τιμή για την ομάδα Νάμα που ανεβάζει το έργο του Ποτέ μην Κολυμπάς Μόνος για πρώτη φορά στην Ελλάδα.
σύντομο βιογραφικό του συγγραφέα
Ο Ντάνιελ Μακ Άιβορ είναι ένας από τους πλέον πετυχημένους και βραβευμένους νέους καλλιτέχνες του Καναδέζικου Θεάτρου, ενώ παράλληλα, θεωρείται δύναμη και στον κινηματογράφο της χώρας του. Έχει κερδίσει καθολική αναγνώριση τόσο ως συγγραφέας όσο και ως ηθοποιός, σκηνοθέτης και παραγωγός και θεωρείται μια από τις πραγματικές «δημιουργικές ιδιοφυίες» του Καναδά.
Γεννήθηκε στο Σύδνεϋ της Νότιας Σκωτίας το 1962 και σπούδασε Θέατρο στο Dalhousie University στο Χάλιφαξ και μετά στο George Brown College του Τορόντο. Το 1986 ήταν από τα ιδρυτικά μέλη του Da Da Camera, ενός περιοδεύοντα θιάσου, από τους πλέον καινοτόμους στον Καναδά, του οποίου παραμένει καλλιτεχνικός διευθυντής μέχρι και σήμερα.
Τα τελευταία 15 χρόνια ο Μακ Άιβορ έχει γράψει και παίξει σε δεκάδες θεατρικά έργα. Ήταν έξι φορές υποψήφιος για το Chalmers New Canadian Play Award, ενώ έχει κερδίσει πολλά βραβεία σε Φεστιβάλ, τόσο στον Καναδά όσο και διεθνώς. Επίσης έχει κερδίσει δύο φορές το Dora Mavor Moore Award και ήταν υποψήφιος για το Governor General’s Award.
Ο ίδιος λέει για την δουλειά του: «Θεωρώ τον εαυτό μου ηθοποιό. Έχοντας παρακολουθήσει σκηνοθέτες του κινηματογράφου εν ώρα δουλειάς δεν ήθελα να γίνω σκηνοθέτης. Είναι πολύ δύσκολη δουλειά. Ως ηθοποιός δουλεύεις για την στιγμή. Ως σκηνοθέτης πρέπει να δημιουργήσεις ένα σύμπαν».
Όπως αναφέραμε και στην αρχή η ζωή του δεν περιλαμβάνει μόνο θέατρο. Είναι ένας αναγνωρισμένος ηθοποιός του κινηματογράφου και της τηλεόρασης, καθώς και πετυχημένος σεναριογράφος αλλά και σκηνοθέτης.
συντελεστές

Ελένη Σκότη
Σκηνοθεσία
Άντονυ Μπερκ
Μετάφραση

Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνικά – Κοστούμια

Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Φωτισμοί
διανομή
Ελένη Σκότη
Η Ελένη Σκότη γεννήθηκε στη Βηρυτό. Τα πρώτα χρόνια της ζωής της έζησε με την οικογένειά της σε διάφορες χώρες της Μέσης Ανατολής, πριν εγκατασταθούν στην Αμερική. Ξεκίνησε τις σπουδές της το 1979 στο American Academy of Dramatic Arts στη Νέα Υόρκη. Στη συνέχεια απέκτησε BA στις θεατρικές σπουδές από το Πανεπιστήμιο της Sarah Lawrence στη Νέα Υόρκη, όπου δίδαξε ως βοηθός του Ken Cavender. Ολοκλήρωσε τις σπουδές της το 1987 στο Royal Holloway and New Bedford College– London University, αποκτώντας Master Tεχνών στη Σκηνοθεσία. Μέχρι το 1989 εργάστηκε σε διάφορα θέατρα της Νέας Υόρκης, της Πενσιλβανίας και του Λονδίνου, είτε ως ηθοποιός είτε ως βοηθός σκηνοθέτη. Στη συνέχεια, εγκαταστάθηκε μόνιμα στην Ελλάδα. Από το 1993 έως το 1998 δίδαξε Αυτοσχεδιασμό και Υποκριτική στη Δραματική Σχολή Αρχή. Εργάστηκε επί σειρά ετών ως μόνιμη καθηγήτρια Υποκριτικής και Ρητορικής στο Αμερικανικό Κολλέγιο Ελλάδος-Deree και στη Δραματική Σχολή του Εθνικού Θεάτρου ως καθηγήτρια Υποκριτικής. Σήμερα διδάσκει στο Studio Νάμα, στο θέατρο Επί Κολωνώ. To 1996 ίδρυσε με τον Γιώργο Χατζηνικολάου την Ομάδα Νάμα την οποία στέγασαν το 2000 στο θέατρο Επί Κολωνώ. Έχει σκηνοθετήσει έργα των Μαρζ Γκάλγκχερ, Άρα Γουάτσον, Λεν Τζέκινς, Τζόυς Κάρολ Όουτς, Λέοναρντ Μέλφι, Ντέηβιντ Μάμετ, Ερίκ Μπογκοσιάν, Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, Σαμ Σέπαρντ, Ντάνιελ Μακ Άιβορ, Λέοναρντ Μέλφι, Γρηγορίου Ξενόπουλου, Τζων Πάτρικ Σένλεϋ, Γκιγιέρμο Έρας, Μάριο Βάργκας Λιόσα, Ματίας Άντερσον, Έιβερι Κόρμαν, Σέρχιο Μπλάνκο, Τέρενς Ράτινγκαν, Χάρολντ Πίντερ, Ντων Κινγκ, Τένεσι Ουίλιαμς, Αυγούστου Στρίντμπεργκ, Γιάννη Τσίρου, Λέοντος Τολστόι, Μάρτιν ΜακΝτόνα, Μορίς Πάνιτς, Βαγγέλη Χατζηγιαννίδη, Νταβίντ Ντεσόλα. Για τις σκηνοθεσίες της έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία όπως το 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας του περιοδικού Αθηνόραμα για την παράσταση Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια. Για τις σκηνοθεσίες της έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία όπως το 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας του περιοδικού Αθηνόραμα για την παράσταση Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια, 3ο Βραβείο σκηνοθεσίας από το Αθηνόραμα και 1ο Βραβείο από το All4fun για τον Άγριο σπόρο του Γιάννη Τσίρου, 1ο Βραβείο Σκηνοθεσίας για την παράσταση Η βασίλισσα της ομορφιάς του Μ.Μακντόνα.
Γιώργος Χατζηνικολάου
Ο Γιώργος Χατζηνικολάου γεννήθηκε στην Αθήνα. Αποφοίτησε από την Αρχιτεκτονική του Ε.Μ.Π. το 1981. Το 1996 δημιούργησε με την Ελένη Σκότη τη θεατρική Ομάδα Νάμα, ασχολούμενος με τη σκηνογραφία και την καλλιτεχνική διεύθυνση παραγωγής όλων των παραστάσεών της. Από το 2000 που δημιουργήθηκε το Επί Κολωνώ ανέλαβε τη γενική διεύθυνση του θεάτρου. Έχει σκηνογραφήσει και αναλάβει τη διεύθυνση παραγωγής σε πολυάριθμες παραστάσεις στο θέατρο Επί Κολωνώ, το Εθνικό Θέατρο, το θέατρο Φούρνος κ.ά. Έχει λάβει διακρίσεις και βραβεία για τις σκηνογραφίες του, ανάμεσά τους το 1ο Βραβείο Σκηνογραφίας του περιοδικού Αθηνόραμα για την παράσταση Αγαπητή Ελένα της Λουντμίλα Ραζουμόβσκαγια. Έχει μεταφράσει τις Αλεπούδες της Ντων Κινγκ, το Λεωφορείο ο Πόθος του Τένεσι Ουίλιαμς, το Η ασήμαντη λάμψη μιας νύχτας του Κόνορ Μακφέρσον, το Με λένε Έμμα του Ντάνκαν ΜακΜίλαν και τους Λαντζέρηδες του Μορίς Πάνιτς ενώ έχει υπογράψει και αρκετές διασκευές. Έχει εργαστεί ως αρχιτέκτονας από το 1982 έως και το 2012. Ο χώρος του Επί Κολωνώ είνα ένα παράδειγμα μεταξύ των όσων έχει σχεδιάσει και υλοποιήσει. Σήμερα πλέον, ασχολείται κατά κύριο λόγο με την καλλιτεχνική διεύθυνση του Επί Κολωνώ, του Σύγχρονου Θεάτρου (από το 2018) και των παραγωγών της Ομάδας Νάμα.