Το νέο αίμα του ελληνικού θεάτρου προσγειώνεται στο θέατρο Επί Κολωνώ και μοιράζεται μαζί μας τα πρώτα της βήματα και τις πρώτες τις επίσημες θεατρικές δουλειές. Πάμε να τους ακούσουμε!
Φέτος το φεστιβάλ νέων δημιουργών Off-Off Athens που παρουσιάζεται κάθε άνοιξη στην Κεντρική Σκηνή του θεάτρου Επί Κολωνώ (της Ελένης Σκότη και του Γιώργου Χατζηνικολάου), μετά από 14 χρόνια πορείας κατά τα οποία έχει ταυτιστεί με τη νεανική θεατρική δημιουργικότητα, ανανεώνεται. Με ποιο τρόπο; Με τη νέα πρωτοβουλία “Μπιζζζ….!” δίνει τη δυνατότητα σε τέσσερις από τις παραστάσεις που ξεχώρισαν στην περσινή διοργάνωση να ανέβουν ξανά στη σκηνή, λίγο πριν την έναρξη της διοργάνωσης του 2024, από 10 Μαΐου έως 1 Ιουνίου. Με αυτή την αφορμή εμείς μιλήσαμε με τις τέσσερις ομάδες που κρύβονται πίσω από τις παραστάσεις: “βάιζα {ΕΤΥΜ. αρβαν. <κορίτσι, κόρη}” σε σκηνοθεσία Χριστίνας Ματθαίου, “γυναία γραφ-Οίδα” από την ομάδα Primo Gradu, “Goldfish” από την ομάδα Pleü, “Μονόκερως” από την oμάδα “Ομάδα”.
Η ομάδα με το πρωτότυπο όνομα “Ομάδα” μιλάει για τον “Μονόκερω”
Η ομάδα “Ομάδα” συστάθηκε το χειμώνα του 2023 από τους Απόστολο Καμιτσάκη, Χρήστο Καραβέβα και Δάφνη Νικητάκη. Αρχικά ξεκινήσαμε ως συγγραφική ομάδα με αφορμή μια ιστορία που έγραψε ο Χρήστος. Γρήγορα, μέσω του κοινού κώδικα που προέκυψε ανάμεσά μας σε ό,τι αφορά την αισθητική και το χιούμορ, φτιάξαμε τον “Μονόκερω”. Στη συνέχεια, έπεσε η ιδέα να συμμετάσχουμε στο φεστιβάλ Off-Off Athens του θεάτρου Επί Κολωνώ. Χάρη στον ανοιχτό του χαρακτήρα, μας έδωσε τη δυνατότητα να πειραματιστούμε πάνω στο έργο μας και να παρουσιάσουμε τη δουλειά μας στο κοινό. Η ανταπόκριση ήταν θετική και η παράστασή μας διακρίθηκε. Έτσι φέτος, έχουμε την ευκαιρία να φιλοξενηθούμε στην κεντρική σκηνή του Επί Κολωνώ στο πλαίσιο του “Μπιζζζ….! Off-Off Athens”. Προς το παρόν ετοιμάζουμε τον “Μονόκερω”, ενώ ταυτόχρονα δουλεύουμε πάνω στην τριλογία του Τολστόι “Ο έρωτας στα χρόνια της ηπατίτιδας” που θα παρουσιαστεί την ερχόμενη σεζόν στο Σπίτι Γραμμάτων και Αριθμών σε μια απόπειρα παράστασης άνευ σκηνοθέτη και ηθοποιών.
Σκηνοθεσία: Απόστολος Καμιτσάκης. Κείμενο – δραματουργία: η Ομάδα. Παίζουν: Απόστολος Καμιτσάκης, Χρήστος Καραβέβας, Δάφνη Νικητάκη.
Για την παράσταση
Πρόκειται για ένα παραμύθι με θέμα την πατριαρχία, και πιο συγκεκριμένα την τοξική αρρενωπότητα, και πώς τη βιώνει ένα νεαρό αγόρι. Ένα παραμύθι με φόνους, βασανιστήρια και δημόσιες εκτελέσεις για παραδειγματισμό. Ένα παραμύθι με έναν βασιλιά, έναν μάγο, έναν ιεροεξεταστή, πολλούς φρουρούς, μία νεαρή παρθένα, μία απεγνωσμένη βασίλισσα, έναν βοηθό μάγου, έναν δήμιο, τον λαό της Μονοκερούπολης, έναν βοσκό, μια δεκατετράχρονη πριγκιποπούλα του γειτονικού βασιλείου, το νεαρό πριγκιπόπουλο και ένα ροζ πόνι μονόκερω. Ένα παραμύθι με ίντριγκες, δολοπλοκίες, αίμα, πολύ αίμα και πολύ αίμα. Και φυσικά μονόκερους. Η παράσταση τα έχει όλα: ίντριγκες, δολοπλοκίες, περιπέτεια, δράση, αγωνία, έρωτα, πάθος, μαγεία, πολλή αδρεναλίνη και σκηνές που κόβουν την ανάσα. Δεν κρύβουμε τίποτα από τους θεατές. Όλες οι εναλλαγές ρόλων συμβαίνουν μπροστά στα μάτια τους κι αυτό γιατί αρνούμαστε κατηγορηματικά να υποτιμήσουμε τη νοημοσύνη του κοινού με ιδέες περί ψευδαίσθησης, μαγείας του θεάτρου και άλλα μεταφυσικά. Μία παράσταση devised που ερευνά την ανδρική ταυτότητα και το αρχέγονο μοτίβο που βαστάει γερά ανά τους αιώνες, αυτό του ανδρισμού. Μια κωμωδία άβολη, που εκφράζει τη βαθιά μας ανάγκη να μην παίρνουμε τον εαυτό μας στα σοβαρά.
Πώς επέδρασε το φεστιβάλ Off-Off Athens του θεάτρου Επί Κολωνώ στην πορεία σας;
Το φεστιβάλ Off-Off Athens μας έδωσε χώρο να πειραματιστούμε και να δοκιμάσουμε επί σκηνής την πρώτη μας συγγραφική απόπειρα ως ομάδα, απαλλαγμένοι από την πίεση που συνοδεύει το ανέβασμα μιας θεατρικής παράστασης. Ήταν μια πολύ δημιουργική εμπειρία για εμάς και είμαστε πολύ χαρούμενοι που διακριθήκαμε και έχουμε την ευκαιρία να συμμετέχουμε τώρα στο “Μπιζζζ….!”.
Η ομάδα Primo Gradu μιλάει για τη “γυναία γραφ-Οίδα”
Η ομάδα μας Primo Gradu (ετυμ. πρώτο βήμα) αποτελείται από πέντε νέες ηθοποιούς (Αριάδνη, Έλενα, Κωνσταντίνα, Μιλένα και Πένυ) και όπως δηλώνει το ίδιο το όνομα υπήρξε για εμάς το πρώτο καλλιτεχνικό βήμα ως ομάδα. Δημιουργήθηκε πριν δύο χρόνια από την ανάγκη μας να συνυπάρξουμε καλλιτεχνικά μετά την αποφοίτησή μας από τη Δραματική Σχολή “Αρχή” της Νέλλης Καρρά.
Σκηνοθεσία – δραματουργία: Primo Gradu. Κείμενα: Αιμιλιανή Σταυριανίδου. Παίζουν: Κωνσταντίνα Ευθυμίου, Αριάδνη Κωνσταντακοπούλου, Πένυ Μουμτζή, Έλενα Πολυχρονάτου, Μιλένα Τούμπα.
Για την παράσταση
Η παράσταση αναδεικνύει τη ζωή και το έργο επτά Ελληνίδων ζωγράφων από την εποχή του νεοσύστατου ελληνικού κράτους έως το σήμερα. Με το συνδυασμό της φωνής, του σώματος, της μουσικής και του φωτισμού οι ηθοποιοί ταξιδεύουν τους θεατές στο εικαστικό τους σύμπαν φωτίζοντας παράλληλα πτυχές από την ιστορία τους. Η performance παρακολουθεί τη διαδρομή της γυναίκας ζωγράφου στο πέρασμα του χρόνου μέσα από εμπόδια και κοινωνικούς περιορισμούς, καταφέρνοντας ωστόσο να κατακτήσει μια θέση στον μέχρι τότε ανδροκρατούμενο καλλιτεχνικό χώρο.
Πώς επέδρασε το φεστιβάλ Off-Off Athens του θεάτρου Επί Κολωνώ στην πορεία σας;
Μέσα από το φεστιβάλ Off-Off Athens του θεάτρου Επί Κολωνώ, μας δόθηκε η ευκαιρία να συστήσουμε στο κοινό τη δουλειά μας και κατά επέκταση την ομάδα μας. Ήταν ένα δυναμικό ξεκίνημα που μας προσέφερε την ευκαιρία για συνεργασία και εκτός του πλαισίου του φεστιβάλ. Η διάκρισή μας εκεί ήταν μια σημαντική στιγμή για την ομάδα μας και μας έδωσε τη δυνατότητα να εξελίξουμε το έργο μας και να συνεχίσει την πορεία του μέσα στο χρόνο.
Η ομάδα Pleü μιλάει για το “Goldfish”
Η ομάδα μας αποτελείται από τέσσερα μέλη, τα οποία γνωριστήκαμε και σπουδάσαμε μαζί υποκριτική στη Δραματική Σχολή του Ωδείου Αθηνών. Κατά τη διάρκεια των σπουδών μας ήταν καθημερινή η ανάγκη για συνεργασία και συν-δημιουργία. Δουλέψαμε εντατικά μαζί και κάπως έτσι ταιριάξαμε καλλιτεχνικά. Έχοντας δοκιμάσει επί σειρά ετών μέσα στη σχολή την καλλιτεχνική μας συνύπαρξη, αποφασίσαμε πέρυσι να πάρουμε μέρος με ένα δικό μας έργο στο Φεστιβάλ του Off-Off Athens 2023 στο θέατρο Επί Κολωνώ. Με την πρώτη μας αυτή δουλειά καταφέραμε να ξεχωρίσουμε ανάμεσα σε αρκετές συμμετοχές της περσινής διοργάνωσης, γεγονός που μας έδωσε ένα πολύ μεγάλο έναυσμα στο να συνεχίσουμε να συν-δημιουργούμε.
Σκηνοθεσία: Δημήτρης Κυπραίος. Κείμενο: Αιμιλία Κεφαλά. Παίζουν: Μάιρα Άμσελεμ, Γιώργος Αρβανίτης.
Για την παράσταση
Η ιδέα του έργου μας προέκυψε μέσα από συζητήσεις των μελών της ομάδας μας για θέματα που αφορούν τον σύγχρονο άνθρωπο. Από κοινού αναφερθήκαμε στη μοναξιά που βιώνει ο σύγχρονος άνθρωπος και την ανάγκη του για συντροφικότητα. Στο έργο μας, “Goldfish”, παρακολουθούμε τη μοναχική καθημερινότητα ενός νέου που βρίσκεται “θαμμένος” μέσα στο ίδιο του το σπίτι και τις σκέψεις του. Λούνα παρκ, χρυσόψαρα, μια νεαρή υπάλληλος που εμφανίζεται ξαφνικά στο σπίτι του και του “σκηνοθετεί” τη ζωή από την αρχή. Η μοναξιά του ήρωά μας διακόπτεται για λίγο ή για πάντα. Ξυπνάει και βυθίζεται. “Νιώθετε μόνος; Κι εγώ”.
Πώς επέδρασε το φεστιβάλ Off-Off Athens του θεάτρου Επί Κολωνώ στην πορεία σας;
Το Off-Off Athens 2023 ήταν η πρώτη μας απόπειρα στο να φτιάξουμε ένα δικό μας έργο. Η συμμετοχή μας στο φεστιβάλ έδωσε υλική υπόσταση στη δουλειά μας και την ευκαιρία του να γίνει το έργο μας αγαπητό σε ένα ευρύ κοινό. Είναι μεγάλη μας χαρά το ότι το έργο μας κατάφερε να ξεχωρίσει και νιώθουμε μεγάλη συγκίνηση που καταφέραμε να κάνουμε, ως ομάδα, το έργο μας πραγματικότητα.
Η ομάδα της παράστασης “βάιζα {ΕΤΥΜ. αρβαν. <κορίτσι, κόρη}” σε σύνθεση-σκηνοθεσία Χριστίνας Ματθαίου (11-29/5)
Η ομάδα μας ξεκίνησε σαν την ορχήστρα του Τιτανικού την πρώτη μέρα ταξιδιού. Ενωμένη και έτοιμη να παίξει μεταφέροντας τους επιβάτες σε ένα μαγικό ταξίδι. Σήμερα είμαστε η ορχήστρα του ναυαγίου! Συνεχίζουμε να παίζουμε ενωμένες, ενώ γύρω μας επικρατεί πανικός! Αρχικά ο πανικός που όλοι βιώνουμε καθημερινά, προσπαθώντας να συντονίσουμε τις πρόβες με τις έξτρα δουλειές που όλοι αναγκαζόμαστε να κάνουμε (μέχρι να μας πάρουν στο φεστιβάλ της Αβινιόν ή έστω στο Φεστιβάλ Αθηνών Επιδαύρου), και ύστερα ο πανικός που έρχεται θέλοντας και μη μέσα στη διαδικασία της δημιουργίας μιας παράστασης. Η καθεμία και ο καθένας προσπαθεί να το διαχειριστεί με τον τρόπο του. Η Χριστίνα ξεκίνησε λέγοντας “Το έργο δεν έχει πρωταγωνιστές. Λειτουργείτε σαν ένα σώμα με τέσσερις φωνές”. Τώρα έχει φτάσει να φωνάζει “Ο σώζων εαυτόν σωθήτω”. Η Μυρτώ μας μαζεύει σε έναν κύκλο να γνωρίσουμε τα τσάκρα μας. Η Λίνα δείχνει φωτογραφίες από τον γάτο της. Η Ναυσικά κρατάει τις ισορροπίες και τη σοβαρότητα της στιγμής. Η Μαριαλένα προσπαθεί (ανεπιτυχώς) να ελέγξει το στομάχι της. Η Γιολάντα ξεσπάει στα τατουάζ. Ο Ραφαήλ ζητάει ένα λεπτό. Η Μαριάννα μας κοιτάει με απελπισία όταν δεν ακούμε τον ρυθμό. Μια κωμωδία.
Διασκευή από τα έργα του Παντελή Μπουκάλα “Μηλιά μου αμίλητη” και “Ο Χριστός στα χιόνια”, με αναφορές στον μύθο της La Loba (έμπνευση από την εκδοχή του που αποτυπώνεται στο βιβλίο της Clarissa Pinkola Estes “Γυναίκες που τρέχουν με τους Λύκους”. Παίζουν: Ναυσικά Κοριαλού, Λίνα Λαζαρή, Μαριαλένα Σκαρώνη, Γιολάντα Σοφούλη, Κρίνα Δαλακλή (φωνή La Loba).
Για την παράσταση
Η υπόθεση του έργου είναι λίγο πολύ γνωστή. Ίσως δε χρειάζεται να σταθούμε σε αυτήν. Θα μπορούσε να είναι μία είδηση από αυτές που ακούμε, δυστυχώς, κάθε μέρα, ιδωμένη, βέβαια, μέσα από το πρίσμα της εποχής που συνέβη. Το σημερινό “ακόμα μία γυναικοκτονία” στη Μάνη στα μέσα του 19ου αιώνα ήταν η τιμωρία της γυναίκας μέσω της ταφής της, ούσης ζωντανής, στην είσοδο του χωριού με το κεφάλι έξω μέχρι να πεθάνει, επειδή απλώς αποφάσισε να ζήσει όπως ήθελε. Ένα φρικιαστικό θέαμα για να τρομάζει και να “μαθαίνει” ο κάθε περαστικός, αλλά και να καμαρώνει για τις “αρχές” του το λαϊκό δικαστήριο που την έκρινε ένοχη. Σήμερα η τιμωρία δεν είναι πολύ διαφορετική. Κρεμάμε τις γυναίκες σε διαδικτυακά και μη μανταλάκια, γιατί δεν πρόσεξαν, γιατί δεν μίλησαν, γιατί δεν έφυγαν, γιατί ήταν άτυχες. Η παράστασή μας έχει πολλά στοιχεία της ελληνικής παράδοσης, μέσα από μία προσπάθεια να δημιουργήσουμε συνδέσεις του τότε με το τώρα.
Πώς επέδρασε το φεστιβάλ Off-Off Athens του θεάτρου Επί Κολωνώ στην πορεία σας;
Το Off-Off ήταν η αρχή. Η ευκαιρία να δημιουργήσουμε / φτιάξουμε/ παράξουμε κάτι χωρίς να μας πιέζει το άγχος της επαγγελματικής παραγωγής. Βρεθήκαμε σε μία στιγμή που είχαμε πολλή ανάγκη να δημιουργήσουμε και να επικοινωνήσουμε την ιστορία μας. Σίγουρα η πορεία της “βάιζα” μετά το Επί Κολωνώ ήταν τελείως διαφορετική από αυτήν που πιστεύαμε ότι μπορεί να είναι, αφού ήδη τον χειμώνα που ξαναπαρουσιάστηκε, σε επαγγελματικό, πλέον, πλαίσιο, σημείωσε ένα σερί sold out παραστάσεων. Ωστόσο, αν δεν είχαμε δηλώσει συμμετοχή στο φεστιβάλ, ίσως να ήταν ακόμα μία ιδέα στο συρτάρι. Το φεστιβάλ σου ζητάει να δημιουργήσεις κάτι πολύ γρήγορα έχοντας ένα συγκεκριμένο deadline, που σε εμάς τους καλλιτέχνες πολλές φορές χρειάζεται. Η παράσταση έχει αλλάξει αρκετά μετά την πρώτη παρουσίαση της και τώρα επιστρέφουμε στον χώρο που γεννήθηκε έχοντας πατήσει πολύ καλύτερα στα πόδια μας.
Πηγή: Χρύσα Πασαλιούδη, athinorama, 24/04/2024