Η Κατάρα των Πεινασμένων

του Σαμ Σέπαρντ από την Ομάδα Νάμα, σε σκηνοθεσία Ελένης Σκότη

αρχική | αρχείο παραστάσεων | η κατάρα των πεινασμένων

Η Ομάδα Νάμα ανεβάζει το βραβευμένο με ΟΒΙΕ θεατρικό έργο «Η κατάρα των πεινασμένων» (The Curse of the Starving Class) του Σαμ Σέπαρντ στην Κεντρική Σκηνή του Θεάτρου Επι Κολωνώ.

Η παράσταση αποτελεί ένα διαχρονικό σχόλιο πάνω στα κοινωνικά ήθη με φόντο τον αμερικανικό νότο της δεκαετίας του ’50. Η ταξική περιθωριοποίηση και η χρεωκοπία φέρνουν μια οικογένεια αντιμέτωπη με τη βίαιη εκμετάλλευση ανθρώπων του υποκόσμου καθώς και με μία “κατάρα” που περνάει από γενιά σε γενιά.

Το έργο ανεβαίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα και είναι το δεύτερο έργο της Ομάδας Νάμας στην Κεντρική Σκηνή του Επί Κολωνώ, μετά το επιτυχημένο ρώσικο έργο «Αγαπητή Ελένα».

Ερμηνεύουν: Αριέτα Μουτούση, Μελέτης Γεωργιάδης, Βικτώρια Χαραλαμπίδου, Ζαχαρίας Κεφαλογιάννης, Γιάννης Κατσάμπας, Στάθης Σταμουλακάτος, Θάνος Αλεξίου, Πέτρος Αποστολόπουλος, Δάνης Απτόσογλου

Δεκέμβριος, 2025

Κεντρική Σκηνή

πρεμιέρα: Τετάρτη 6 Νοεμβρίου 2002

ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Τετάρτη, Πέμπτη, Παρασκευή  & Σάββατο στις 21:00, Κυριακή στις 19:00

τιμές εισιτηρίων
19€ (κανονικό) / 14,5 € (μειωμένο) / 11,5€ (φοιτητικό)

λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου

Διαχρονικό σχόλιο πάνω στα κοινωνικά ήθη με φόντο τον αμερικάνικο νότο της δεκαετίας του ’50. Η ταξική περιθωριοποίηση και η χρεοκοπία φέρνουν μια οικογένεια αντιμέτωπη με τη βίαιη εκμετάλλευση ανθρώπων του υποκόσμου καθώς και με μια “κατάρα” που περάνει από γενιά σε γενιά.

Η θεατρική αφήγηση του Σαμ Σέπαρντ είναι ιδιαίτερα αιχμηρή, βίαιη, ανατρεπτική ενώ παράλληλα καταφέρνει να κρατήσει έναν λόγο που αγγίζει τον ποιητικό. Χρησιμοποιώντας τον αγαπημένο του καμβά, την Αμερικάνικη επαρχία, πετυχαίνει μια ανάγλυφη απεικόνιση αποσύνθεσης όπου μέσα σε αυτήν παραθέτει μια άρτια δουλεμένη πλοκή για να οδηγήσει τους ήρωες στην τελική διάλυση.

λίγα λόγια από την σκηνοθέτιδα

Στον θεατρικό κόσμο του Σαμ Σέπαρντ, η οικογενειακή ζωή είναι όπως όλα, βίαια και αντιφατική, διαμορφωμένη από καταπιεσμένες δυνάμεις και σκοτεινά μυστικά. Η κατάρα στο «Η Κατάρα των Πεινασμένων» είναι η σκοτεινή πλευρά του αμερικανικού ονείρου. Χωρίς την εσωτερική δύναμη να απαλλαχτούν από το “δηλητήριο” που μολύνει τα μέλη της οικογένειας από γενειά σε γενειά, η οικογένεια Τέιτ έχει γίνει εύκολη λεία εξωτερικές κοινωνικές δυνάμεις που ανυπομονούν να εκμεταλλευτούν την αδυναμία τους. Το περιβάλλον φυλακίζει την οικογένεια με αξίες που επιβάλλονται από δικηγόρους, μεσίτες και άλλους. Έτσι βλέπουμε την απληστία να γίνεται εμμονή για τους χαρακτήρες του Σεπαρντ καθώς ποθούν το εύκολο κέρδος και τα υλικά οφέλη. Την ίδια στιγμή καταβροχθίζουν ο ένας τον άλλο μέσα από σχέσεις βασισμένες στην εκμετάλευση, την αποξένωση και τα ψέματα. Αυτός ο πόθος, ή “πείνα” κατά τον Σέπαρντ, είναι αυτό που οδηγεί τους ανθρώπους στην απόλυτη κατάρρευση. Ψάχνοντας πάντα την σωτηρία έξω από αυτούς αντί να ψάξουν μέσα τους, για να συνειδητοποιήσουν ότι το πρόβλημα βρίσκεται μέσα μας. Όπως ο Ουέστον σχολιάζει πικρά “Προσπαθούσα να το βρω εκεί έξω και όλη την ώρα ήταν μέσα σ’ αυτό το σπίτι.”

«Η Κατάρα των Πεινασμένων» εκτός από οικογενειακή τριλογία (συμπεριλαμβανομένων των «Θαμμένο Παιδί» και «Η Δύση»), έχει χαρακτηριστεί και ως μία απόπειρα του Σέπαρντ για ελληνική τραγωδία. Σε αντίθεση όμως με την τραγωδία δεν υπάρχει εδώ Κάθαρση. Δεν υπάρχει ξεκάθαρη απόφαση για δράση. Ο Σέπαρντ ξετυλίγει μια παράλογα μπλεγμένη σειρά γεγονότων, συχνά παραμορφωμένη μέσα από ένα πρίσμα μαύρου χιούμορ, χωρίς φανερή λογική συνέχεια αιτίας – αποτελέσματος. Ο Σέπαρντ βλέπει τη ζωή γεμάτη ασυνέχειες, έναν αγώνα μεταξύ συνειδητών και ασυνείδητων επιλογών που κάνει ο άνθρωπος κάθε στιγμή. Παραδόξως όμως, για τον Σέπαρντ οι επιλογές που κάνει κάποιος δεν είναι πάντα αποτέλεσμα της ελεύθερης βούλησης αλλά υπαγορεύονται από σκοτεινές δυνάμεις που ξεπετάγονται από ένα μικρό περιθώριο της λογικής σκέψης. Εδώ ο Σέπαρντ επιβεβαιώνει την τραγική συνειδητοποίηση που βρίσκουμε στους αρχαίους Έλληνες. Η Έλλα στιγμιαία καταλαβαίνει αυτόν τον ανεξήγητο τρόμο όταν λέει, “Είναι κατάρα. Το νιώθω. Είναι αόρατη αλλά υπάρχει.”

Ίσως η τραγωδία στην σύγχρονη Αμερική δεν μπορεί να έχει Κάθαρση. Υπάρχει άλλωστε η ευρέως αποδεκτή άποψη ότι το μέλλον είναι απρόβλεπτο με μόνη σιγουριά την εξέλιξη των υλικών αγαθών και χωρίς το βάρος του παρελθόντος. Έχοντας αυτό το σημείο αναφοράς μπορεί πραγματικά να ξεφύγει κάποιος από το παρελθόν, γενετικό ή κοινωνικό; Ο Σέπαρντ θα έλεγε όχι και γι’ αυτό συχνά το αμερικανικό όνειρο μπορεί να μετατραπεί σε εφιάλτη.

Ελένη Σκότη

συντελεστές

Ελένη Σκότη
Σκηνοθέτιδα
Γιώργος Χατζηνικολάου

Σκηνογράφος

Γιώργος Παλούμπης

Μεταφραστής – Συνεργάτης Σκηνοθεσίας

Αντώνης Παναγιωτόπουλος

Φωτισμοί

Χριστιάνα Χατζηγρηγοριάδου

Βοηθός Σκηνοθέτιδας – Κουστούμια