αρχική | αρχείο παραστάσεων | άσπρο μαύρο
Από τον Οκτώβριο, το θέατρο Επί Κολωνώ παρουσιάζει την παράσταση «Άσπρο Μαύρο» (“The Sunset Limited”) του σπουδαίου Αμερικανού συγγραφέα Cormac McCarthy.
Τη μετάφραση και σκηνοθεσία υπογράφει ο Αντώνης Καφετζόπουλος, ο οποίος συμπρωταγωνιστεί με τον Ζερόμ Καλούτα σε μια σπαρακτική σύγκρουση δύο αντιδιαμετρικών κόσμων – πίστης και απόγνωσης, φωτός και σκότους. Ένα έργο λόγου και εσωτερικής έντασης, μια υπαρξιακή μονομαχία για το τι αξίζει να κρατήσει έναν άνθρωπο στη ζωή.
Ερμηνεύουν: Αντώνης Καφετζόπουλος, Ζερόμ Καλούτα
Δεκέμβριος, 2025
Κεντρική Σκηνή
πρεμιέρα: Τρίτη 21 Οκτωβρίου 2025
ημέρες & ώρες παραστάσεων:
Δευτέρα, Τρίτη στις 21:00, Τετάρτη στις 19:30 & Κυριακή στις 21:15
διάρκεια: 100 λεπτά
τιμές εισιτηρίων
Ά Ζώνη: 25€, Β΄Ζώνη: 22€, 18€ (Φοιτητικό, Ανέργων, 70+, Αμεα), Γ΄ Ζώνη 18€
early Bird προσφορά – έως 21 Σεπτεμβρίου: 16€
λίγα λόγια για την υπόθεση του έργου
Με επίκεντρο τη φορτισμένη συνομιλία ανάμεσα σε δύο άνδρες -έναν βαθιά πιστό πρώην κατάδικο και έναν καθηγητή πανεπιστημίου που βρίσκεται στο χείλος της αυτοκτονίας- το «Άσπρο Μαύρο» είναι ένα έργο-πρόκληση για τον ηθοποιό και τον θεατή. Με χαρακτηριστικό υποδόριο χιούμορ, πυκνό λόγο και διανοητική ένταση, το έργο ξεδιπλώνει τον υπαρξιακό διάλογο δύο σχολών σκέψης που αναμετρώνται με το απόλυτο.
Η σκηνοθετική ματιά του Αντώνη Καφετζόπουλου και η συμπρωταγωνιστική παρουσία του Ζερόμ Καλούτα προσφέρουν μια σύγχρονη ανάγνωση σε αυτό το σπάνιο θεατρικό κείμενο, γεφυρώνοντας την αμερικανική υπαρξιακή λογοτεχνία με τη σύγχρονη ελληνική θεατρική σκηνή.
Λευκός: «Ο δυτικός πολιτισμός έγινε καπνός στις καμινάδες στο Νταχάου, αλλά ήμουν πολύ κολλημένος για να το δω. Τώρα το βλέπω.»
Μαύρος: «Είσαι μεγάλη πρόκληση, Καθηγητά. Το ξέρεις;»
*Λούθηρος, στη Δίαιτα της Βορμς το 1521:
„Hier stehe ich. Ich kann nicht anders.“
«Εδώ στέκομαι. Δεν μπορώ να κάνω αλλιώς.»
**Οι «Ντουζίνες» (Δωδεκάδες) – (The Dozens) είναι ένα παραδοσιακό λεκτικό παιχνίδι αφροαμερικανικής προέλευσης, στο οποίο δύο παίκτες ανταλλάσσουν έξυπνες, συχνά χιουμοριστικές προσβολές, με έμφαση κυρίως στις οικογένειες των αντιπάλων τους – ειδικά στις μητέρες. Το παιχνίδι παίζεται μπροστά σε κοινό, το οποίο ενθαρρύνει τους παίκτες να κλιμακώσουν τις προσβολές, επιδεικνύοντας λεκτική ευστροφία και δημιουργικότητα. Έχει επηρεάσει έντονα την ποπ κουλτούρα, την κωμωδία και την hip-hop σκηνή.
λίγα λόγια από τον συγγραφέα
O Cormac McCarthy (1933–2023) θεωρείται ένας από τους κορυφαίους σύγχρονους Αμερικανούς λογοτέχνες, γνωστός για το λιτό, δωρικό ύφος του και τα έργα του που εξερευνούν την ανθρώπινη βία, την ερημιά και την ύπαρξη. Έχει τιμηθεί με το Pulitzer Prize for Fiction (2007) για το μυθιστόρημα The Road, ενώ η διασκευή του No Country for Old Men (Καμιά πατρίδα για τους μελλοθάνατους) σε σενάριο για τον κινηματογράφο από τους αδελφούς Κοέν, απέσπασε τέσσερα Όσκαρ (2008), μεταξύ αυτών και Καλύτερης Ταινίας και Διασκευασμένου Σεναρίου.
Πρόσφατα, οι New York Times κατέταξαν το No Country for Old Men στην 6η θέση της λίστας με τις 100 σπουδαιότερες ταινίες των τελευταίων 25 ετών (Ιούνιος 2025).
Η συγγραφική δεινότητα του ΜακΚάρθι έχει διαχρονικά εξυμνηθεί από τα μεγαλύτερα διεθνή Μέσα Ενημέρωσης:
“Η πεζογραφία του ΜακΚάρθι είναι η πιο αξιέπαινη, οι χαρακτήρες του οι πιο ολοκληρωμένοι, η αίσθηση του τόπου η πιο έντονη και απόλυτα βιωμένη από οποιονδήποτε σύγχρονο συγγραφέα.” – Esquire
“Ο ΜακΚάρθι στοχάζεται τη δημιουργία, την κοιτάζει επίμονα. Με παρομοιώσεις και μεταφορές, τα πάντα αποκτούν μια βαθιά ζωντάνια… Ο ΜακΚάρθι γράφει εντελώς αντίθετα από το πνεύμα της εποχής μας, ενάντια στη βιασύνη, την απόσπαση της προσοχής και τη περιρρέουσα ηθική… Καθώς αναδύεται ένας παλιός, πιο ευρύχωρος κόσμος, βιώνουμε μιαπιο ζωντανή και ουσιαστική αίσθηση του ανθρώπινου πεπρωμένου, του καλού και του κακού και των πνευματικών ζητημάτων.”- The New Republic
“Όπως οι συγγραφείς που θαυμάζει – ο Μέλβιλ, ο Ντοστογιέφσκι, ο Φόκνερ – ο Κόρμακ ΜακΚάρθι έχει δημιουργήσει ένα φανταστικό έργο μεγαλύτερο και βαθύτερο από οποιοδήποτε μεμονωμένο βιβλίο. Συγγραφείς σαν κι αυτόν παλεύουν με τους ίδιους τους θεούς.” – The Washington Post Book World
σκηνοθετικό σημείωμα
Η γνωριμία μου με τον Κόρμακ ΜακΚάρθι είναι σχετικά πρόσφατη και έχει όλα τα χαρακτηριστικά του κεραυνοβόλου έρωτα. Σαν να ξαναείδα τον Μέλβιλ και το Φόκνερ στον εικοστό πρώτο αιώνα. Και ταυτόχρονα ένοιωσα μεγάλη ιδεολογική, ή θα έλεγα, φιλοσοφική ταύτιση. Ακόμα, η θεματολογία, η ελλειπτικότητα του λόγου και λυρικός κυνισμός που τον διακρίνει κάνει το ύφος του συναρπαστικό. Τόσο από άποψη περιεχόμενου όσο και ως προς τη μορφή. όταν ανακάλυψα ότι έχει γράψει και δύο θεατρικά έργα, αποφάσισα ότι θα με ευχαριστούσε πολύ να ασχοληθώ. Το sunset limited είναι μια ιστορία – τραγική όπως και να το κάνεις – όπου συγκρούονται δύο διαμετρικά αντίθετες προσεγγίσεις για την ανθρώπινη ιδιότητα.
Η μία υποστηρίζει μέσω του καθηγητή White ότι εμείς, η ανθρωπότητα, ως είδος γεννημένο απο την πολυπλοκότητα της ζωής σε αυτόν τον πλανήτη, έχουμε τελειώσει. Ο Θεός που επινοήσαμε είναι αδιάφορος για την οδύνη και τη δυστυχία που βιώνουμε ατομικά και ομαδικά. Ή ίσως, ακόμα και να είναι η ίδια η ενσάρκωση του Κακού.
Η άλλη άποψη εκφράζεται απο τον κ.Black, ο οποίος πιστεύει ακράδαντα, ειλικρινά, αγνά και αδιαπραγμάτευτα στην καλοσύνη που εκπορεύεται απο το Θείο. Η σύγκρουση είναι μετωπική και η πόλωση απόλυτη. άσπρο-μαύρο. Όπως είναι τα χρώματα του δέρματος των δύο πρωταγωνιστών. Και το διακύβευμα ύψιστης σημασίας: η ζωή του καθηγητή. Όμως η φιλοσοφημένη ιδιοσυγκρασία και η φυσική ευφυία του κ.Black, κάνει τη διαμάχη απολαυστική για το θεατή και παρασύρει τον ψυχρό, ορθολογιστή και καταθλιπτικό καθηγητή White σε διαλόγους που λάμπουν απο πνευματικότητα και βάθος. Το εγχείρημα έχει αναμενόμενα δυσκολίες. Κατ’ αρχήν μεταφραστικές.
Είναι αδύνατο δυστυχώς να αποδοθεί η προφορικότητα του αφροαμερικάνου Black. Δεν έχουμε κάτι αντίστοιχο στις παραλλαγές της δικής μας γλώσσας. Η διάλεκτος που μιλάει, είναι τα αγγλικά που αναγκάστηκαν να μάθουν οι σκλάβοι πρόγονοι του όταν έφτασαν δια της βίας απο την Αφρική στα βαμβακοχώραφα του αμερικανικού Νότου. Επέλεξα μια ελαφρά πιο «λαϊκή» εκφραστικότητα για τον Μαύρο σε αντίθεση με την συγκρατημένα περίτεχνη γλώσσα του Λευκού καθηγητή. Η μεγαλύτερη πρόκληση φυσικά, είναι η “υλοποίηση” ενός απόλυτα διαλογικού θεατρικού κειμένου σε κατι ελκυστικό στη θεατρική σκηνή. Το Έβερεστ του σκηνοθέτη όμως, το υποδόριο χιούμορ και ο σαρκασμός που κυριαρχούν σε όλη σχεδόν τη διάρκεια της αναμέτρησης των δυο χαρακτήρων, τα πειράγματα και η ειρωνία οδηγούν πιστεύω σε υψηλή απόλαυση. Μέσα στην αμείλικτη σκληρότητα που αποπνέει το θέμα. Και πάντα, η δυσκολότερη αναμέτρηση στη θεατρική πράξη είναι η προσπάθεια που κάνουμε ‘εμείς’ επάνω στη σκηνή, με την ενδόμυχη προσδοκία του θεατή να ‘εξαπατηθεί’ ώστε να πιστέψει – έστω για κλάσματα δευτερολέπτου – ότι σε ένα παράλληλο σύμπαν τα πρόσωπα και οι καταστάσεις που παρακολουθεί είναι όντως ‘πραγματικά’.
Tips / Ήξερες ότι…. ;
- Το Sunset Limited αποτελεί ένα πραγµατικό επιβατικό τρένο της Amtrak που εκτελεί δροµολόγια στις νότιες Ηνωµένες Πολιτείες από το 1894,
αλλά στο έργο του Cormac McCarthy, ο τίτλος αποκτά συµβολική σηµασία. - Το 2011, μεταφέρθηκε στην τηλεόραση από το HBO, με πρωταγωνιστές τον Tommy Lee Jones (που σκηνοθέτησε επίσης) και τον Samuel L. Jackson.
- Ο Cormac McCarthy, γνωστός κυρίως για τα μυθιστορήματά του όπως The Road και No Country for Old Men, έχει γράψει δύο θεατρικά έργα: The Stonemason (1994) και The Sunset Limited (2006).
- Ο Cormac McCarthy θεωρείται πως ήταν ιδιόρρυθμος και απέφευγε τη δημοσιότητα. Πέρασε δεκαετίες στο Santa Fe Institute, ένα ερευνητικό κέντρο στο Νέο Μεξικό,συμμετέχοντας ενεργά σε συζητήσεις με επιστήμονες οι οποίοι τον περιέγραφαν ως έναν «συνοδοιπόρο τους στη σκέψη».
- Τιμήθηκε με πολλά, σημαντικότατα βραβεία, για το έργο του. Συχνά τοποθετείται δίπλα σε λογοτέχνες όπως ο Φόκνερ, ο Μέλβιλ και ο Χέμινγουεϊ.
- Το Blood Meridian (Ματωμένος Μεσημβρινός) θεωρείται ένα α πό τα σημαντικότερα αμερικανικά μυθιστορήματα του 20ού αιώνα.
συντελεστές

Αντώνης Καφετζόπουλος
Μετάφραση – Σκηνοθεσία

Γιώργος Χατζηνικολάου
Σκηνικά

Μαρία Αναματερού
Κοστούμια – Διεύθυνση παραγωγής

Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Φωτισμοί
Εβελίνα Μαντή
Βοηθός σκηνοθέτη
LOOX
Οπτική επικοινωνία & Ταυτότητα

Μαριάννα Παπάκη
Επικοινωνία παράστασης

Νώντας Δουζίνας
Επικοινωνία παράστασης
διανομή
Αντώνης Καφετζόπουλος
Γεννήθηκε στην Κωνσταντινούπολη το 1951 και τελείωσε εκεί το Ζωγράφειο μειονοτικό δημοτικό σχολείο. Πρόσφυγας, το 1964, πήγε στο 8ο Γυμνάσιο της Αθήνας.
Το 1969 πέτυχε την εισαγωγή του στο Οικονομικό και Πολιτικό τμήμα της Νομικής του Πανεπιστημίου Θεσσαλονίκης. Το εγκατέλειψε το 1971 για ιδεολογικούς και άλλους λόγους.
Εργάστηκε για ένα μεγάλο διάστημα σε δουλειές του ποδαριού, στο θρυλικό δισκάδικο BlowUp της Ρηνιώς Παπανικόλα, και στο Ανοιχτό Θέατρο ως τεχνικός ήχου/φώτων και ηθοποιός. Αργότερα, για δύο χρόνια, δούλεψε σαν στέλεχος σε δισκογραφική εταιρία (Sony Music) και άλλα τρία ηχολήπτης μουσικής στο Studio Polysound με τον Γιάννη Σμυρναίο. Σπούδασε υποκριτική, αν και θα προτιμούσε να ασχοληθεί με τον κινηματογράφο.
Την πρώτη του πραγματικά επαγγελματική εμφάνιση στο θέατρο ευτύχησε να την κάνει κοντά στην Έλλη Λαμπέτη. Ακολούθησε η «Αστροφεγγιά» στην τηλεόραση και η «Παραγγελιά» στον κινηματογράφο.
Έχει σκηνοθετήσει στο θέατρο, την τηλεόραση και έχει κάνει έξη ταινίες σαν σεναριογράφος και τρεις σαν σκηνοθέτης.
Είναι ο μόνος έλληνας ηθοποιός που έχει βραβευθεί για την ερμηνεία του σε μεγάλα φεστιβάλ του εξωτερικού δύο συνεχόμενες φορές (2009 και 2011).
Εχει συμμετοχή σε αρκετούς δίσκους των Μανώλη Ρασούλη / Πέτρου Βαγιόπουλου και έχει έναν πλατινένιο δίσκο με τραγούδι του Χρήστου Νικολόπουλου.
Έχει κάνει ένα γάμο χωρίς παιδί, έναν με παιδί και ένα παιδί, χωρίς γάμο.
Γιώργος Χατζηνικολάου
Μαρία Αναματερού
Αντώνης Παναγιωτόπουλος
Μαριάννα Παπάκη
Νώντας Δουζίνας
Jerome Kaluta
Τραγουδιστής, ηθοποιός και μουσικός παραγωγός, ο Ζερόμ Καλούτα γεννήθηκε και μεγάλωσε στην Αθήνα με καταγωγή από το Κονγκό.
Έχει κάνει την πόλη να τραγουδά μαζί του, άλλες φορές με την ορχήστρα του και άλλες με μουσικοθεατρικές παραστάσεις. Έχει κερδίσει το χειροκρότημα ανεβαίνοντας σε θεατρικές σκηνές όπως αυτή του Ηρωδείου και της Επιδαύρου και έχει ξεχωρίσει σε ταινίες εγχώριες αλλα και του εξωτερικού καθώς και τηλεοπτικές σειρές. Έχει συνεργαστεί με σημαντικούς σκηνοθέτες όπως η Γιάννης Κακλέας, Δήμητρα Παπαδοπούλου, Φωκάς Ευαγγελινός, Σωτήρης Χατζάκης, Σταμάτης Κραουνάκης, Ρεινα Εσκενάζυ και πολλούς άλλους.
Παρουσιαστής της ταξιδιωτικής εκπομπής «Φτάσαμε» στην Ερτ1 όπου ταξίδεψε σε ιδιαίτερα μέρη της Ελλάδας. Υπέρμαχος των αδυνάτων και πάντα ταπεινός. Δύναμη του η μουσική και η αγάπη του για τους ανθρώπους.
Μεγάλωσε με Hip Hop και Ζαμπέτα και μοιράζει το πιο θετικό και ζεστό χαμόγελο σε όποιον τυχαίνει να συναντήσει.
