«Στέλιος Κασόνγκο»: Αληθινές ιστορίες ρατσισμού στο θέατρο

10 Ιαν, 2024 | άρθρα

«Στέλιος Κασόνγκο»: Αληθινές ιστορίες ρατσισμού στο θέατρο

10 Ιαν, 2024 | άρθρα

Τα προβλήματα της αφροελληνικής κοινότητας απασχολούν τον Γιώργο Χατζηνικολάου στο πρώτο του θεατρικό έργο, που ανεβαίνει σε συν-σκηνοθεσία δική του με την Ελένη Σκότη στο Θέατρο επί Κολωνώ.

Στέλιος Κασόνγκο
Μετρούν είκοσι πέντε χρόνια στην Ομάδα Νάμα η Ελένη Σκότη και ο Γιώργος Χατζηνικολάου με την οποία μας έχουν χαρίσει αξιομνημόνευτες παραστάσεις, υπογράφοντας τη σκηνοθεσία και τα σκηνικά των παραστάσεων, αντίστοιχα. Η φετινή σεζόν, όμως, βρίσκει τον Γιώργο Χατζηνικολάου σε νέο ρόλο, καθώς υπογράφει το πρώτο του θεατρικό έργο, με τίτλο “Στέλιος Κασόνγκο”, το οποίο σκηνοθετεί από κοινού με την Ελένη Σκότη. Το έργο βάζει στο επίκεντρο την αφρικανική κοινότητα της Αθήνας και το οποίο στηρίχτηκε ιδιαίτερα στα προσωπικά βιώματα του Σαμουήλ Ακίνολα, του (αυτοδίδακτου) ηθοποιού με ρίζες από την Κένυα και τη Νιγηρία, που γεννήθηκε στον Βύρωνα και πρωταγωνιστεί στην παράσταση. Η ιστορία διαδραματίζεται στη σύγχρονη Αθήνα, όπου δύο φίλοι, ο Χρήστος και ο Στέλιος, μετανάστης τρίτης γενιάς από τη Βόρεια Κένυα, προσπαθούν να στεγάσουν τα μουσικά τους όνειρα στην αποθήκη που κληρονόμησε ο Χρήστος από τον πατέρα του. Όμως, ο ερχομός του Άλκη, ετεροθαλούς αδελφού του Χρήστου, περιπλέκει τα πράγματα και ανασύρει στην επιφάνεια τις δηλητηριώδεις τάσεις μιας κοινωνίας, που εκφράζονται μέσα από το ρατσισμό και τις διακρίσεις.
Στέλιος Κασόνγκο

Όπως δήλωσε ο συγγραφέας στο “α”, “πρόκειται για μια υβριδική σύνθεση, καθώς δεν αποτελεί αυστηρά ένα έργο-ντοκουμέντο αλλά τα στοιχεία από τη ζωή του Σαμουήλ συνυπάρχουν με μια παράλληλη μυθοπλασία”. Η πορεία της συγγραφής ξεκίνησε πριν από την πανδημία, το 2019, αποκάλυψε η Ελένη Σκότη, που σκεφτόταν τότε να ανεβάσει το έργο του Σαμ Σέπαρντ, “A lie of the mind”: “Αφορά δύο αμερικανικές οικογένειες και ήθελα να παρουσιάσω τη μία οικογένεια ως αφροαμερικανική, γιατί με απασχολούσε το θέμα του ρατσισμού που είναι τόσο έντονο στις ΗΠΑ. Στο μεταξύ, όμως, γνωρίσαμε τον Σαμουήλ και κάπως έτσι προέκυψε η ιδέα να γράψουμε ως Ομάδα Νάμα το δικό μας έργο για την εδώ πραγματικότητα”, δήλωσε στο “α”. Με πολλά zoom meetings εν μέσω του λοκντάουν, στα οποία γνώρισαν καλύτερα, όχι μόνο τον ίδιο, αλλά και άλλους ανθρώπους από την αφρικανική κοινότητα, συγκεντρώθηκε το υλικό που οδήγησε στη συγγραφή του “Στέλιου Κασόνγκο”. “Ήταν διαφωτιστική η γνωριμία μας με τον Σαμουήλ”, λέει η Σκότη. “Μάθαμε, ας πούμε, ότι στην Ελλάδα ο ρατσισμός έχει άλλη μορφή απ’ ό,τι στην Αμερική”.

Στέλιος Κασόνγκο

Γιώργος Χατζηνικολάου©

Στην παράσταση, που θα κάνει πρεμιέρα σε avant premiere με το “α” τις επόμενες ημέρες (ακολουθεί ενημέρωση για τους νικητές του διαγωνισμού) στην κεντρική σκηνή του Θεάτρου Επί Κολωνώ, τα σκηνικά είναι του Γιώργου Χατζηνικολάου, τα κοστούμια της Μαρίας Αναματερού, οι φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου, η μουσική και ο σχεδιασμός ήχου του Στέλιου Γιαννουλάκη. Ερμηνεύουν, ακόμη, οι Τζίνη ΠαπαδόπουλουΆγης Εμμανουήλ και Πάρης Σκαρτσολιάς.

Πηγή: Τώνια Καραόγλου, athinorama, 24/10/2023

Μαρία Αναματερού