Θέατρο θέατρο
& παιδί
Μουσική Εικαστικά Σεμινάρια οι Χώροι Ομάδα ΝΑΜΑ

 

 

 

αρχική > θέατρο > Η Δύναμη του Σκότους > Κριτικές > Gkoultoura.gr/Μ. Βαμβούνης

 
 

αγορά εισιτηρίων on line: viva.gr

 

   κρατήσεις θέσεων: 210 5138067
                                   
(στα κινητά κλήση με ένα κλικ στο νούμερο)

ΚΡΙΤΙΚΕΣ  

Η Δύναμη του Σκότους

του Λέοντα Τολστόι

σκηνοθεσία/καλλιτεχνική επιμέλεια
Ελένη Σκότη, Γιώργος Χατζηνικολάου

 

 

κάθε εβδομάδα
3 παραστάσεις:
Τετάρτη,
Σάββατο
& Κυριακή

 

 

Gkoultoura.gr, 28/3/2017, Μανώλης Βαμβούνης

Γκουλτούρα Απόψε: Η Δύναμη του Σκότους στο Σύγχρονο Θέατρο

 

Υπάρχουν κείμενα (και αντίστοιχα παραστάσεις), συνήθως «κλασσικά», τόσο ασυλλόγιστα μελοδραματικά που είναι αδύνατον να αποδοθούν στο θέατρο σήμερα, στο εδώ και τώρα, χωρίς να βγουν γελοία υπερβολικά. 

Ένα τέτοιο κείμενο φαίνεται να είναι και το λιγότερο γνωστό αυτό έργο του Τολστόυ - ήρωες αβάσταχτα φορτωμένοι βάσανα, παγιδευμένοι/επαναστατούντες σε πνιγηρές χριστιανικές/ηθικοπλαστικές προσταγές, που παλεύουν με τα σκοτάδια τους από τη μια αφάνταστη και καταποντιστική δραματική απόφαση στην επόμενη και την επόμενη. Είναι ένα αναπολογητικό, υπέρογκο μελόδραμα από αυτά τα πιο πάνω, τα κανονικά αδύνατα να αποδοθούν μοντέρνα στο σήμερα…

… αυτή όμως η παράσταση της Ομάδας Νάμα δεν είναι έτσι.

Δεν πέφτει σε αυτή την παγίδα, αλλά τη μανουβράρει θα 'λεγα ιδιοφυώς. Να πως: η σκηνοθεσία (Ελένη Σκότη, Γιώργος Χατζηνικολάου) λειτουργεί με διαρκή επίγνωση που ακριβώς βρίσκεται αυτή η πολύ (πολύ) λεπτή γραμμή που διαχωρίζει το δράμα αυτό από την αυτογελοιοποίηση, και χορεύει διαρκώς γύρω της πιρουέτες. Διαισθάνεται πότε το κείμενο και οι χαρακτήρες ρέπουν προς την υπερβολή και τους αφήνει να «το ζήσουν» έντιμα, να το εκφράσουν πλήρως, ανενοχικά, ελεύθερα, με την πηγαία κωμική υπερβολή της μοντέρνας ματιάς, αγκαλιάζοντας κάθε στιγμή του (σε στιγμές αφήνοντας τους κυριολεκτικά να τρέμουν ζωντανοί από την ένταση). Και όταν οι χαρακτήρες οδεύουν πίσω σε λεπτές, διακριτικές, εσωτερικές κορυφώσεις, τραβιέται μέσα σε μια χαμηλών τόνων, αλλά όχι λιγότερο συνταρακτική για τον θεατή, δραματικότητα. Είναι ένας διαρκής χορός στην λεπτομέρεια που δεν ξεφεύγει ποτέ από τα όρια του. Είναι ένα μικρό θεατρικό θαύμα και χορταστικά (μου αρέσει πολύ η λέξη αυτή εδώ) σκοτεινό μα και διασκεδαστικό θέατρο σε εξαίσιες ισορροπίες

Η Πέγκυ Τρικαλιώτη (έξυπνα και διακριτικά μεταμορφωμένη σαν ενέργεια με φορετές κινήσεις και μορφασμούς) πρωταγωνιστεί ως η Ανίσια, μια λαϊκή γυναίκα παγιδευμένη σε ένα γάμο με έναν άντρα μεγαλύτερης ηλικίας, και σε μια σχέση με τον υπηρέτη των χωραφιών τους, Νικήτα (Γιώργος Παπαγεωργίου σε μια αξιοζήλευτη πρωταγωνιστική ερμηνεία που αναδεικνύει *επιτέλους* τις σημαντικές δεινότητες του, αστείος, ζοφερός, συγκινητικός). Με τις μηχανορραφίες της «μάγισσας» μητέρας του Νικήτα (Αγορίτσα Οικονόμου σε μια απίστευτη μεταμόρφωση από προηγούμενους ρόλους της σε μια εδώ αδίσταχτα σκληρή φιγούρα με ανατριχιαστική φυσικότητα στην παντελή έλλειψη οίκτου της, αυτοδικαιολογούμενη θαρρείς ως απλά προϊόν της κοινωνίας της), θα δηλητηριάσει τον άντρα της για να κληρονομήσει με τον Νικήτα τα κτήματα, χωρίς να ξέρει ότι ο Νικήτας έχει παράλληλα σχέση με την θετή της κόρη και άλλες κοπέλες του χωριού. Στο δεύτερο μέρος, οι σχέσεις θα ανατραπούν πάλι, και ξανά, και ξανά. Σε κάθε σκηνή οι χαρακτήρες του Τολστόυ θα βασανίζουν και θα βασανίζονται σε ευάλωτα και ευμετάβλητα, ευαντιστρέψιμα δίπολα θύτη-θύματος, προσπαθώντας ο καθένας με κάθε τρόπο να διαχειριστεί το πεινασμένο σκοτάδι του, αναγκαστικά εις βάρος των άλλων.

Το φετινό «στοίχημα» της συνεργασίας του Επί Κολωνώ με το Σύγχρονο φαίνεται πως αποδίδει θριαμβευτικά, με τους έμπειρους Νάμα να τιθασεύουν επιτέλους την αχανή σκηνή του παλιού Εθνικού, χωρίς εξάρσεις αλλά με έξυπνη χρήση «πολυμορφικών» κομματιών τοίχου από αφρολέξ, οι οποίοι δομούν και αποδομούν το εσωτερικό και εξωτερικό του σπιτιού, τάφους, θρησκευτικά σύμβολα, αληθινά ή επινοημένα αδιέξοδα σε μια αλληλουχία από ευρηματικούς σκηνικούς σχηματισμούς που εκμεταλλεύονται οργανικά τις δυνατότητες του χώρου. Και μαζί, ένας θίασος, όχι από «εμπορικά ονόματα», αλλά από καταξιωμένους καλλιτέχνες και δυνατά νέα πρόσωπα που εδώ δένουν αψεγάδιαστα σε ένα μοντέρνο μπουλούκι. Μαζί με τους τρεις πρωταγωνιστές, ξεχωρίζουν (από έναν όμως ήδη υψηλού επιπέδου ισορροπημένο θίασο) η νεαρή Αθανασία Κουρκάκη και ο πάντα ξεχωριστός Χρήστος Σαπουντζής σε έναν ζηλευτό λαϊκό ρόλο.

πήγαινε πίσω
στις υπόλοιπες κριτικές

πήγαινε
στη σελίδα της παράστασης

on line αγορά
ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
"Η δύναμη του σκότους" στο Σύγχρονο Θέατρο

κρατήσεις θέσεων: 210 5138067
                                   
(στα κινητά κλήση με ένα κλικ στο νούμερο)

 

Copyright © 2005 Epikolono theatre. All rights reserved - Terms and Conditions - Designed by MOZAIK
συμμετοχή στο
design και την τελική και συνεχή επιμέλεια έχει ο Γιώργος Χατζηνικολάου