Θέατρο θέατρο
& παιδί
Μουσική Εικαστικά Σεμινάρια οι Χώροι Ομάδα ΝΑΜΑ

 

 

 

αρχική > θέατρο > Η Δύναμη του Σκότους > Κριτικές > Palmografos.com/Ν. Μπατσικανής

 
 

αγορά εισιτηρίων on line: viva.gr

 

   κρατήσεις θέσεων: 210 5138067
                                   
(στα κινητά κλήση με ένα κλικ στο νούμερο)

ΚΡΙΤΙΚΕΣ  

Η Δύναμη του Σκότους

του Λέοντα Τολστόι

σκηνοθεσία/καλλιτεχνική επιμέλεια
Ελένη Σκότη, Γιώργος Χατζηνικολάου

 

 

κάθε εβδομάδα
3 παραστάσεις:
Τετάρτη,
Σάββατο
& Κυριακή

 

 

Palmografos.com, 5/11/2017, Νίκος Μπατσικανής

«Η δύναμη του σκότους» του Λέοντος Τολστόι, στο Σύγχρονο Θέατρο

Θεατρικό έργο του Λέοντα Τολστόι, ενός από τους κορυφαίους συγγραφείς της παγκόσμιας Λογοτεχνίας, με θέμα την άνομη ζωή ενός μουζίκου. Ο φτωχός Νικήτας, πρώην υπηρέτης του γαιοκτήμονα Πιότρ, εραστής και μετέπειτα σύζυγος της χήρας (δεύτερης γυναίκας του αφεντικού του), στο γλέντι που γίνεται όταν παντρεύει την προγονή του, ομολογεί πως είχε σκοτώσει το παιδί που απέκτησε μαζί της και άλλα βαριά του παραπτώματα. Αληθινό περιστατικό, σε ρώσικη επαρχία του 1880, όπου αναδύονται τα χαμηλά ένστικτα των πρωταγωνιστών, οι οποίοι ζουν μέσα στη φτώχεια, την άγνοια και τις δεισιδαιμονίες, στοιχεία που αποτελούν τις αιτίες για τη θλιβερή ζωή τους αλλά και τις ανατριχιαστικές πράξεις ορισμένων. Ο μέγας Λέοντας Τολστόι δύνατο να καταδύεται στα βαθύτερα εσώτερα της ψυχής, κι από κει να ανασύρει κάθε τι, από τον «πάτο» του πιο άγριου ζώου πάνω στη γη, όπως είναι ο άνθρωπος. Έτσι, μας παρέδωσε αριστουργήματα, τα οποία προσφέρουν ρίγη συγκίνησης ακόμα και σήμερα, όταν διαβάζονται ή παίζονται στο Θέατρο, καθώς το συγγραφικό νυστέρι του έφτανε ως το κόκαλο, βουτώντας την πένα του μέσα στις κακοφορμισμένες πληγές των ηρώων του.

Η σκηνοθέτιδα – ηθοποιός - δασκάλα υποκριτικής Ελένη Σκότη, ο αρχιτέκτονας – σκηνογράφος Γιώργος Χατζηνικολάου (συν-ιδρυτές του θεάτρου «Επί Κολωνώ» και της «Ομάδας Νάμα») και οι βοηθοί τους: Τριανταφυλλιά Δούνια και Κωνσταντίνος Κεσσίδης έδωσαν μια παράσταση απαλλαγμένη από όσα θα χαρακτήριζαν απολύτως τον χρόνο και τον τόπο που διαδραματίζεται το έργο, 150 χρόνια πριν, χρησιμοποιώντας το αφαιρετικό σκηνικό (του Γιώργου Χατζηνικολάου) αποτελούμενο από μαύρους κύβους, του εντελώς ουδέτερου κι ευτελούς φελιζόλ, οι οποίοι, αναλόγως, μετατρέπονται σε τραπέζια, καθίσματα, πόρτες, κρεβάτι ή φέρετρο. Βεβαίως, υπάρχουν πινελιές που σηματοδοτούν και χρωματίζουν τη ρώσικη προ-επαναστατική επαρχία, όπως το γούνινο καπέλο του Νικήτα, η μπαλαλάικα, ο χορός, τα ρώσικα ονόματα και τα ρούβλια. Τα υπόλοιπα κοστούμια (κι αυτά του Γιώργου Χατζηνικολάου) είναι ποικίλα, που θα μπορούσαν να φοριούνται και σήμερα. Με τις επιλογές αυτές, το βάρος της παράστασης επικεντρώθηκε στην ανάδειξη των ακραίων χαρακτήρων του έργου, εγχείρημά το οποίο στέφθηκε από επιτυχία, καθώς οι δύο συνεργάτες ευτύχησαν και στην επιλογή ταλαντούχων ηθοποιών, για να ερμηνεύσουν τους ρόλους. Η Αγορίτσα Οικονόμου ερμήνευσε, με αξιοσημείωτον τρόπο, την ανάλγητη και αδίστακτη μάνα του Νικήτα, προσθέτοντας στο ενεργητικό της έναν ακόμα σταθμό. Ο Γιώργος Παπαγεωργίου απέδωσε δυνατά αλλά και με ξεχωριστή ευαισθησία (την ώρα της μετάνοιας – κάθαρσης) τον ακραίο και με πολλές μεταπτώσεις ρόλο του Νικήτα, αποδεικνύοντας τις ερμηνευτικές του ικανότητες. Η ταλαντούχα Πέγκυ Τρικαλιώτη υποκρίθηκε επιτυχώς τον σύνθετο χαρακτήρα μιας γυναίκας που μεταπίπτει από τη θέση της μητριάς - συζύγου, και, ταυτοχρόνως, ερωμένης ενός όμορφου νέου, σε εκείνη της προδομένης συζύγου και αντιζήλου με την προγονή της, αλλά θεώρησα υπερβολικό το έντονο τρεμούλιασμα, με το οποίο εκφράζει τα απανωτά σοκ που δέχεται. Ο Γιώργος Ζιόβας ξεχώρισε για την πειστική του ερμηνεία ως Μίτριτς, ταυτιζόμενος απολύτως με τον ρόλο του, ενώ ο Θανάσης Χαλκιάς κάλυψε τις ανάγκες ερμηνείας ενός άντρα, ο οποίος έχει «καπελωθεί» από τη μέγαιρα σύζυγό του και τις ασωτίες του γιου τους. Η Αθηνά Αλεξοπούλου ως Μαύρα και ο Μιχαήλ Γιαννικάκης (Πιότρ) υπηρέτησαν σωστά τους δικούς τους χαρακτηριστικούς ρόλους, όπως και οι νεότερες: Αθανασία Κουρκάκη (Ακουλίνα), Μαρία Προϊστάκη (Ανιούτκα) και Βαλέρια Δημητριάδου (Μαρίνα), οι οποίες πρόσθεσαν στο θετικό αποτέλεσμα, με τις πολύ καλές ερμηνείες τους. Η παράσταση κινήθηκε επιτυχώς προς τη δραματική κορύφωση, έχοντας και στιγμές χιούμορ, όπως αυτές της σεξουαλικής συνεύρεσης των εραστών (Νικήτας – Ανίσια). Υποβλητικοί οι φωτισμοί του Αντώνη Παναγιωτόπουλου κι επιτυχημένη η πρωτότυπη μουσική που συν-δημιούργησαν η Βαλέρια Δημητριάδου και ο πρωταγωνιστής και μουσικός Γιώργος Παπαγεωργίου. Με κυρίαρχο στοιχείο τη σύμβαση, αντί του νατουραλισμού, όπως θα περίμενε κάποιος, μιας και η υπόθεση εκτυλίσσεται σε κάποιο χιονισμένο, ρώσικο χωριό, όλοι κατάφεραν να αποδώσουν την ατμόσφαιρα εποχής και περιοχής, αλλά η παράσταση να γίνεται και «πανηγύρι», όταν απαιτείτο, στιγμές κατά τις οποίες οι ηθοποιοί κινήθηκαν -σκηνοθετημένοι αναλόγως- ως ομάδα, μιμούμενοι φωνές ζώων, παίζοντας όργανα και αλλάζοντας συνεχώς το σκηνικό. Θεωρώ πως η ματιά της πολύ-σπουδαγμένης και ταλαντούχας Ελένης Σκότη και του συνεργάτη της Γιώργου Χατζηνικολάου υπήρξε διεισδυτική, ώστε να παρουσιάσουν μια διαχρονική και οικουμενική τραγωδία, κάτι που κατάφεραν απολύτως. Η προσωπική μου άποψη πως θα ήταν προτιμότερο ο «τάφος» να χανόταν στο βάθος, αντί να σηκώνεται ο πεθαμένος και να συμμετέχει στην αλλαγή σκηνικού, αλλά και να είναι πιο «αληθινό» το χιόνι που «έπεφτε» στη σκηνή ή από τα ρούχα των ηρώων (ως κάποια στοιχεία νατουραλισμού και ρεαλισμού), δεν μείωσαν τις πολύ καλές εντυπώσεις μου, όπως και των θεατών, οι οποίοι ξέσπασαν σε ζωηρά χειροκροτήματα, στο τέλος, καλώντας τους ηθοποιούς στη σκηνή, πολλές φορές, ενώ, η συγκίνηση όλων ήταν εμφανής.

* Ο Νίκος Μπατσικανής είναι συγγραφέας, ποιητής, κριτικός θεάτρου και μέλος της Ένωσης Ελλήνων Θεατρικών και Μουσικών Κριτικών (Βραβεία Κάρολος Κουν).

πήγαινε πίσω
στις υπόλοιπες κριτικές

πήγαινε
στη σελίδα της παράστασης

on line αγορά
ΕΙΣΙΤΗΡΙΩΝ
"Η δύναμη του σκότους" στο Σύγχρονο Θέατρο

κρατήσεις θέσεων: 210 5138067
                                   
(στα κινητά κλήση με ένα κλικ στο νούμερο)

 

Copyright © 2005 Epikolono theatre. All rights reserved - Terms and Conditions - Designed by MOZAIK
συμμετοχή στο
design και την τελική και συνεχή επιμέλεια έχει ο Γιώργος Χατζηνικολάου